onsdag 30 oktober 2019

Bu & Bä anno 1907


Är ni redo för lite fler antika bilder, anno år 1907? Ni minns säkert att jag tyckte att årssamlingen av tidskriften "Veckan" tog för mycket plats, så jag bestämde mig för att riva ur och bara spara några väl valda sidor. Några fina. Och några riktigt ugly, för att tala klarspråk. Konst. Och bilder ur verkliga, overkliga livet. Vi börjat med en japansk mask.


Och går vidare med en annan mask - den nya andningsapparaten för gruffolk. Gruvfolk, that is.


Jag skulle väl ljuga om jag sa att mitt urval av gamla bilder den här gången inte var påverkat av den tid vi befinner oss i just precis nu. Trick och treat och skräck och mysigheter och mörker och ljusa stunder. Här ovan ser vi ett exempel på skräck följt av treat. Eller ett trick för att få något gott? "Utan föda i 46 dagar: Efter nästan sju veckors fasta räckes åt den bekante svältkonstnären Sacco en kopp kakao såsom första föda." Häpp. Eller nåt.


Om ni tittar noggrant så ser ni att det finns ett flertal kvinnor bland de som sitter och läser i läsesalen i British museum. Glädjande att se!


Även om kvinnorna verkligen fick slita och kämpa för sina självklara rättigheter, som rösträtten. En rätt som inte ens är självklar i hela världen så här mer än hundra år senare... Tala om skräck...


Världen tillhörde männen.


De vita männen.


Och här kommer ett skräckbevis på det. En bild så läskig att jag mest vill blunda. Inget är så hemskt som verkligheten: "Hur mohren tvättas hvit. En doktor i Filadelfia företar besprutningar på en negerpojke för att åstadkomma europeisk hudfärg." Det finns inga ord för hur jag känner när jag läser och se det här... Fatta! En doktor försöker - en DOKTOR - åstadkomma den eftersträvansvärda nyansen på huden. Att en doktor kunde vara så okunnig och dum i så modern tid som för hundra år sedan får en ju bara att baxna! Och skämmas över att vara vit.


Vad kan man annat än att känna sorg? Och viss hopplöshet, med tanke på att det finns så många ledande män - och kvinnor!?! - runt om vår värld idag. IDAG. Som fortfarande tycker att vitt är the shit. Vi - de - måste väl skärpa sig någon gång? Snart. Please.


På New York-börsen, business as usual.


Och här slåss de stora starka männen mot djuren... Heja elefanterna!


Vi måste ha en vettig man efter allt det. Ja, Mark Twain! Läsvärd än idag. Verkligen. För stora och små.


Tillbaka i ankdammen. Postrån i Skåne.


Och en ny bro över lugna vatten i Göteborg?


Mer elände. Krypkur för krymplingar. Tala om att tiden har gått framåt. Även om det fortfarande finns människor/politiker som tycker det är okej att spara in på våra viktiga medmänniskors viktiga hjälpmedel, i form av personliga assistenter och andra livsnödvändigheter. Nödvändigheter för att de alls ska kunna ha en dräglig tillvaro och ett fullvärdigt liv. Just saying.


Men, eftersom blixten sällan slår ner två gånger på samma ställe, är det väl dags för lite positiva förändringar nu va?


Mer pengar till kulturen, tack!


Det skålar vi för! (Ooops, det var visst gift i bägaren...)


Och även om det kan kännas som att ingenting är heligt längre, tycker jag att vi slutar ljust. Med musik. Och skyddsänglar.

<3
/helena

ps

Och även om det här definitivt kan anses vara djurplågeri, så tycker jag ändå att det var apan Coco som fick sista ordet här på något sätt. Som klädde ut sig till människa... För värre monster än så får man väl leta länge efter? Länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar