torsdag 6 maj 2021

Innan himlen, och drömmarna, har torkat

I Japan förknippas det med lycka, läser jag i en gammal bok. Bröllopslycka, bland annat. De dricker te med körsbärsblommor. En överdådig blomning kan förebåda god risskörd. Och jag tänker att den där lyckokänslan kan gälla oss alla, jorden runt, världen över. När man ser ett rosa träd blomma blir man ju bara glad!

Här trodde jag att jag var klar. Men se, min trädkrona ville annorlunda. Den liksom lyfte upp penseln och min hand, med mera våt vårfärg till pappret, som om den hade egen vilja och muskler. Och med den blomkraften får man nog ändå kalla det så.

När träden utanför har slutat le, då kan jag sätta upp det här istället, som en dålig kopia av naturens oändligt oefterhärmliga originalitet.

Och himlen bor där bakom

lever gärna sitt liv i skuggan

längtar inte efter rampljus

låter lugnt nattens färger silas genom sitt filter

moln, som de kallas

den ljusblå färgen ligger i linje med horisonten

regn, som det kallas

himlen bor där, bakom

bor, lever, andas

låter allt bero på humör

årstider, som de kallas

vårhumör

rosa träd i blom

himlen dovt blå

frisk, ren, nytvättad

mulen, som det kallas

den bor där bakom, himlen

och drömmarna

 

<3

/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar