lördag 22 maj 2021

Tur-noter till Tusse!

Gjorde ju några slags rockiga sockar till Tusse förut, då när jag insåg att vi här hemma hade missat hans succé i den stora Mello-finalen totalt. Nu inser jag att de sockorna är alldeles för varma för årstiden och ESC. Därför fick jag skrida till verket och tillverka ett par gosiga noter istället.

Borde nog gjort ett par regnbågsfärgade också, för jag - vi - tycker faktiskt att många av årets bidrag har relativt stor musikalisk potential. Vi blev nästan knockade av att flertalet höll måttet så pass bra som de gjorde. 

Jodå. Vi skärpte till oss rejält här i veckan och slog till och såg båda semifinalerna. På ett ganska engagerat sätt till och med. Röstade gjorde vi också, i tisdags då, när vi fick. På Ukraina. Haha. Lite kul att det stämmer med färgerna i tur-noterna. Det var inte planerat så, de blågula noterna var redan tillverkade vid det laget. Och idag är det finaldags!

Island. Jag säger bara Island. Vilka sköna typer, va? Collegetröjor och glasögon och dans som påminner om mellanstadiets moves anno 1982 eller så. Alltså, så underbara och allmänt härligt oglamorösa! Svårt att inte charmas av dem - och låten är ju också bra.

Belgien. Med någon som påminner om en ung blues-brother bakom ett av instrumenten. Härligt oslagbart oschlageraktigt. En för tuff not-nöt för målgruppen? En för svårsmält anrättning?

Litauen. Det var väl Litauen som körde euro-disco? Föll mig helt klart på läppen. Mannen något mera skeptisk här. Beror väl på att han aldrig riktigt fattade det här med disco alls. (Är väl för gammal och mossig för det;).

Portugal föll däremot helt rätt på mannens musikaliska läppar. Genommusikaliskt på något sätt, fast genren har många föregångare känns det kända greppet ändå relativt fräscht. Kärleken i fokus. Känns ju alltid rätt!

Albanien. En skönsjungande kvinna som kunde inta scenen solo utan att den kändes det minsta folktom.

Moldavien. Är nog min favorit, så här långt. Vi har ju inte fuskat och lyssnat på The Big Five så mycket i förväg. Verkar iofs intressant med italiensk hårdrock. Ska bli kul att se om de lyckas rocka hårdare än självaste traditionstyngda Finland.

Moldavien. Sa jag det? Ja, det gjorde jag. Har svårt att motstå Marilyn-hyllningen här. Gillar soundet och sången. Socker är alltid sött.

Har jag glömt någon? Ja, säkert. Det finns många som ligger och puttrar där i mellanläget. Bra, men inte helt tajt och suveränt. Cyperns djävulskt listiga låt har någonting. Men är kanske lite för tjatig?

Schweiz! Höll på att glömma morfars tårar. Visst var det killens morfar som hade fällt tårar första gången han hörde sitt barnbarn sjunga? Och nu står den unge mannen på scenen och sjunger så att de flesta ögon i hela universum är allt annat än torra, tänker jag.

Malta? Nja. Det räcker inte att kunna sjunga bra och ha utstrålning som en ljusårslång strålkastare, det måste finnas något mer i låten, tänker jag. Men man vet ju aldrig, kanske växer den när den gått några fler gånger inne i öronsnäckorna? Är ju en förhandssnackis av stora mått, hur som helst. Och svensk inblandning har den. Som så många andra låtar i Eurovision även i år.

Alltså. Det var kanske inte så dumt att göra noterna gula och blå ändå. För överallt hör vi om kompositörer med de färgerna. Och koreografer. Och andra begåvade musikaliska konstnärer runt omkring scenartisterna.

Tusse då? Jag tycker helt ärligt att han är bäst. Älskar, älskar, älskar Voices! Om den vinner? Hm. Kanske inte. Men Tusses scennärvaro och unga ärliga känsla kan ta honom - oss! - långt.

Go Tusse!

Sköt om er. Och heja hejdlöst på alla regnbågens sånger!

<3

/helena

ps Kanske. Kanske hinner jag titta in hit en sväng senare i kväll med en liten rolig bild-specialare. Men bara kanske. Annars får vi ta det imorgon eller senare. Fast det vore roligt om jag hann sticka in med den ikväll. Ni förstår säkert att det har samband med kvällens tema. Mer säger jag inte. Men kanske kan det vara så att ni kommer få se en viss bloggerska på bild? Kanske, som sagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar