torsdag 27 maj 2021

Magnetisk läsning

Du plockar fram dina vackraste ord. De som gör dig glad och lätt och ljus till sinnes. De som också innehåller något mer än bara glättig yta. De som får dina tankar att lyfta från marken och vardagen, och ger dig inre kraft och styrka.

Varifrån? undrar du. Var ska jag hitta mina vackraste ord? Finns de alls att finna? Vart ska jag gå och leta?

Här i kassalådan ligger de. De dyrbara orden. De som du inte vill slösa ut på vem som helst, när som helst. Här är goda ord dyra. Eller prisvärda. Eller helt priceless.

Huh?!?

Jo. Ni minns kanske att jag nämnde att jag kommit på en sådan bra återanvändningsidé för vårt gamla, lilla och numera helt oanvända kassaskrin? 

Kanske blundar du, när du tänker på den, de, han, hon, hen du vill ge alla dina bästa ord. Kanske hettar det lite om öronen när du väljer ordet love framför alla andra. Kanske kan du inte riktigt bestämma dig för om du vågar ge bort ett så stort och viktigt ord.

Jo. Alltså. Jag kom på att det var tråkigt att den här plåtlådan bara stod oanvänd i ett skåp. Och så kom jag på att den var magnetisk. Och så kom jag på att kylskåpsmagneterna som vi har mängder av, på olika språk, borde kunna få någon bättre hemvist än sina tråkiga plastboxar. Win win liksom. Magnetisk uttråkad tom låda, plus magnetiska ord som inte används så ofta på kylskåp nuförtiden, lika med en rolig idé. 

Bara att låta alla orden bo huller om buller i lådan när de inte används. Och sedan öppna lådan och skriva något på insidan av locket. En dikt till någon kär vän? Din mest älskade vän? Eller ett kryptiskt meddelande till någon du inte vågar säga det där hemliga till, egentligen, ansikte mot ansikte? Låt lådan hålla låda, så att säga.

Varför inte plocka fram ditt vackraste fat också? Lägg upp orden på fatet. Rör om i ordsalladen och servera sedan någon ett poem eller bara ett par vackra ord. 

Strössla med de kärleksfullaste orden du kan. Det har du råd med.

Sköt om er.

<3

/helena

ps Jodå. Ett helt vanligt litet och småkasst kassaskrin kan också få ett nytt, grönt - och meningsfullt - liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar