måndag 31 maj 2021

Ruttna päron och solar i gräset

En ny månad ligger framför oss. Den ligger där fräsch och oanvänd. Den solar sig i glansen från sjöars blänk och studenternas tänder. Men först ska vi tänka efter. Tänka på vad vi tar med oss från månaden som gått. 

Maj. Inte nödvändigtvis på Malö. Men vackra maj. Månaden när mycket runt omkring går från trevande till levande. Har lånat den formuleringen - att våren är en tid när grönskan går från trevande till levande - från Älskade, Beloved av Toni Morrison - och översättaren Kerstin Hallén då också förstås.

Där ligger juni i gräset och väntar på oss. Som ett blankt och oskrivet blad, som man säger. Ett grönt blad.

Vad tar jag då med mig framåt, och vad ser jag i backspegeln? Haha. Kan inte låta bli att skratta åt en del av mina illustrativa försök. Fast ändå, jag är lite imponerad av min iver, faktiskt. Och konstaterar än en gång att övning ger färdighet. Det syns ju i alla fall att det är ett päron? Eller? Och Percy och co på Upsala-Ekeby/Gefle skulle kanske kunna se att det är fatet som kallas Safir, som jag har försökt att måla av - eller åtminstone illustrera personligt. Haha. Anyway.

Har ju jobbat en hel del med bildmässiga uttryck den senaste tiden, och så tänker jag fortsätta. Ska förhoppningsvis, bland annat, leda till att jag ska illustrera några av mina egna ord med hjälp av egna bilder framöver. Utan att nödvändigtvis luta mig mot kamerans hjälp. Vi får se, som sagt. Roligt är det i vilket fall att jobba med bildmediet mera aktivt.

Framåt bär jag också med mig en tanke som funnits med ganska länge nu: Gör det bara! Vänta inte på bättre tider, eller inspiration eller något annat som kan hindra dig från att nå lite längre. Som det här päronet, inhandlat som rekvisita, även om vi naturligtvis inte ville att det skulle gå till spillo som bara det. I magen skulle det till slut landa, men innan dess skulle det avbildas på olika vis. 

Så kom då dagen när tiden var mogen att rita lite, men då var päronet väldigt moget redan. Och kvällsljuset var på väg att försvinna bakom något av de högre husen. Vad göra? Bara göra! Fram med snabba pennor och ett par hastiga streck. 

Så där ja. Ett styck välanvänt rekvisita-päron redo att avnjutas lite halvruttet. Bättre halvruttet än helruttet, som optimisten sa.

Sköt om er.

<3

/helena

ps Soltimme, solår, solstrimma. Har ni tänkt på hur många ord som börjar med sol? Soltorka. Solvind. Solvarv. Solvarg (glatt leende person - enligt tjockaste ordboken). Solvända. Soltid. Solsnibb (litet triangelformat tygstycke som bärs på överkroppens framsida av kvinna, vid solning - enligt samma, lika tjocka ordbok). Solöga. Solvända. Soltid. Så där ja. Det var några soläkta (som inte bleks i solljus) ord det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar