fredag 15 mars 2013

Jag tänker...


... på Afrika. På strömmarna som möts utanför det goda hoppets udde, hur vi behöver det kalla och det varma.
... på de små små sköldpaddornas kamp för livet. På teorin om the survival of the fittest. På hur knasigt det känns att någon verkligen tror sig veta vad "fittest" betyder. Och på att ni åtminstone inte borde missa det senaste avsnittet, det som sändes i söndags.


... på Mandelgren. På det enorma jobb som han gjorde. På allt som han nedtecknade och beskrev, som fördes vidare till oss.
... på vilken tur jag hade som hittade den fina boken på loppisen sen. På vilket fint namn det är - Mandelgren. Nils Månsson Mandelgren.


... på när mannen ville ha hjälp med ett par svårlösta knutar i ett korsord tidigare idag, då tänkte jag inte ens på Olof P, när det stod statsminister och ordet var fem bokstäver långt och började på Pa.

... på skolresan till Stockholm, då, på hur viktigt det var att få lägga den där rosen på graven, på att tiden aldrig får stå stilla läng(r)e. Och på att vi varken har hunnit se den ena eller den andra filmen än.


... på tomatgränsen och på häromkvällen när mannen sa; - Men den här gången får du döpa det själv. Och på hur jag svarade snabbt som attan - efter att ha tänkt en millisekund på hur mycket jag tycker om färgen orange;
- Ring of fire! 

... på att jag inte visste att det kan betyda det här också.

... på vad jag skulle rädda om det blev jordbävning eller brann. Och på vad ni är räddast om?


... på hur enkelt allt kan vara, när man är frisk och stark. Och hur lätt balansen rubbas.


... på den här modige mannen igen, och på allt klokt som han sa. Och skrev.

... på citatet som börjar; "De fria fåglarna plöja sig väg genom rymden. ... "

... på att fortsättningen känns hoppfull - trots allt.




... för mycket.
:)
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar