lördag 26 juli 2014

Gamla vyer och nya perspektiv


Satt och bläddrade i en hög med gamla vykort. En del av dem är bara halvgamla, som det ovan från Postverkets Tryckeri 1975. Ett litet fniss undslapp mina annars så, hm, korrekta läppar när jag läste den tryckta baksidestexten: "Valkmoln (stratocumulus) består av små vattendroppar. Höjden till molnen är här ca 2000 m, men vanligtvis lägre. Valkmoln räknas till vackert-väder-moln. Kan upplösas under dagen. 'Mulen morgon ger ofta klar dag. ' ..."

Suck, tänker ni säkert nu. Och vad var det som var så kul med det då? Nä, det där var kanske inte så himla kul, men texten som står precis under det var faktiskt helkul: "...Skicka vykort inte bara för att glädja andra. Skicka dem för din egen skull. Annars kan folk tro att du vill vara i fred."


Då tänkte jag så här - för så kan vi ju bara inte ha det, tänk om någon skulle tro att vi vill vara i fred allihopa... Jo, så då tänkte jag tipsa er lite grann. Ett par ovärderliga tips om fina vykort man kan skicka, för att meddela folk (= nära & kära) att man har en riktigt bra semester. Och att man inte alls vill vara i fred. (När då då? Vad menas egentligen? När man kommer hem eller? Eller när man är borta?) Jaja, vi kör väl igång bara. Provar oss fram liksom.

Fast när jag tänker efter, när jag så smått börjar lura på vad vi ska skriva på korten, så kommer jag på att den allra bästa vykortshälsningen redan är skriven. För länge sedan. Kanske känner ni igen den? (Jag har tagit mig friheten att hoppa lite i texten.) Men nog snackat. Nu kör vi. Hög tid att skicka vykort!


Du ska inte tro det blir sommar, ifall inte nån sätter fart...


...på sommarn och gör lite somrigt, då kommer blommorna snart. Jag gör så att blommorna blommar...


...jag gör hela kohagen grön, och nu så har sommaren kommit...


...för jag har just tagit bort snön. Jag gör mycket vatten i bäcken...


...så där så det hoppar och far.


Jag gör löven nya på träden...


...och små fågelbon här och där.

(anm. "Visby: Sveriges minsta bebodda hus" enl. den förtryckta baksidestexten)


Jag gör himlen vacker om kvällen, för jag gör den alldeles skär.

(anm. Baksidestexten informerar här något oromantiskt att: "Det drar ihop sig till dåligt väder. De trådlika molnen (cirrus) avslöjar varmluftens framfart. Molnen består av iskristaller och ligger på ca 6000 m höjd. I dagsljus är de helt vita. Det kommer att mulna. Molnen blir mäktigare. Vinden ökar. Senare kommer regnet.")


Och smultron det gör jag åt barna, för det tycker jag dom kan få, och andra små roliga saker som passar när barnen är små.


Och jag gör så roliga ställen, där barnen kan springa omkring, då blir barna fulla med sommar...


...och bena blir fulla med spring.


Bästa sommarhälsningar från Ida.

Och från allas vår Astrid L. förstås. Georg Riedel finns såklart med där på ett ganska stort musikaliskt vykortshörn. Och så lilla jag då!

:)
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar