onsdag 9 juli 2014

Jag dejtar en tjej


På mitt nattygsbord står en kvinna. En bekantskap från förr. En väldoftande kvinna. Natalie. Minns ni Date-parfymerna? Eller är ni för unga för det? Bara en tangentbordstryckning bort finns en massa kvinnor, i sina bästa åldrar, som verkar förknippa sina tonår med just dessa dofter. Bara att söka. "En doft av tonår", var bara en av alla näsnostalgiska rubriker som jag fann. Men nu läser vi lite på förpackningen istället:

"Date Cologne Deo är både deodorant och cologne. Du kan ha den över hela kroppen. Precis som en fin eau de cologne. Det här är en ung, spännande doft. Rikt blommande och sensuell. Date innehåller ett bakteriehämmande medel, som förhindrar obehaglig lukt på kroppen. Du känner dig fräsch länge. ..."

Över hela kroppen minsann. Oh la la! Haha. Och det där bakteriehämmande medlet är nog ett minne blott nu. Förhoppningsvis för längesedan - i den heliga, viktiga, och ständigt pågående kampen för vår miljö. Men jag kunde inte motstå att köpa den oöppnade flaskan där den stod på loppisen och lockade med sin förföriskt aromatiska tidsresa och sitt löjligt låga pris. Tror den kostade två kronor.

Minns faktiskt inte riktigt vilken av Date-kvinnorna som var min favorit. Mitt doftminne sviker mig här. Men förmodligen var det inte Natalie. Hon luktar för sliskigt sött, tycker jag. Kanske tyckte jag annorlunda då? Smaken ändrar sig väl med tiden. Och luktsinnet. Det förfinas kanske? Förmodligen inte. Jag har iofs ett väldigt bra luktsinne. För bra. Många gånger önskar jag att jag slapp känna en del stanker. Och odörer.

- Men kääääänner du inte hur det stiiiiiinker?! frågar jag mannen uppgivet både nu och då. - Nä, vaddå menar du? svarar han nästan alltid förvånat. Antingen det gäller en vidsträckt stinkande nylagd asfalt eller kittlingen av gammal vanlig tråkig fotsvett genom de stackars överansträngda näshåren.

:)
/helena

ps Lyckos alla er som upplever lukterna i er omgivning lagom starkt. Ni behöver inte vara avundsjuka på mig och han med superdupernäsan i Patrick Süskinds Parfymen. En lagom dos doft räcker långt. Och en lagom dos nostalgi. På tal om det, sniffade upp en oumbärlig lista med 27 saker du bara minns om du var ung på 90-talet. Hade helt glömt den där hypen över Robyns frisyr. Själv Date:ade jag nog som allra mest i slutet av det pastellpiffiga - pastellpuffiga? - 80-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar