fredag 23 juni 2017

...ty då ska jag spörja blommorna de sju.


Åt frukost tidigt. Med dörren öppen ut mot "spenaten". Bara fåglarna var vakna. Och jag. Och mannen. Och Jerry Seinfeld. Och George. Och Kramer. Och Newman (som var på extra poetiskt humör). Och Elaine, så klart!

Te och macka och kokt ägg med lagom rinnig gula. Mmm. Så ska en midsommar börja. Plockade in några gröna blad och hällde upp nytt vatten i det lilla fågelbadet, innan jag stängde dörren.

Nu ska jag strax önska er glad ni-vet-vad, efter att jag förmedlat några blommiga rader och strofer. Bara några blommiga ord på vägen.


Hörde återigen om de förlorade ängsblommorna. Hur blommor, som vi traditionellt förknippar med den här tiden, har trängts undan av arter som trivs bättre i mer välgödslad mark. Arter som trivs bättre i rik jord, helt enkelt. Ängsblommorna vill ju helst ha det magert för att trivas och frodas, och kunna konkurrera med de mer "krävande" arterna.

Det finns inte lika många prästkragar längre. Och inte lika många människor kvar som kan lära oss namnen på blommorna som växte/fortfarande växer på ängen.

Taube har lärt oss mandelblom. Och kattfot. Och några till. Nu vill Einar Molin lära oss några fler. Eller nu och nu, copyright 1940 AB Nordiska Musikförlaget, står det längst ner på sidan i boken med blandade sommarsånger. Einar Molin skrev texten. Lille Bror Söderlundh musiken.

Med den romantiska texten i visan Midsommarblomster vill jag önska er en Glad och God MIDSOMMAR! (Mannen vinkar - med sin valkiga trubadurhand).

"Hur ska jag få veta, om du håller av mig eller ej, när du aldrig säger, att du älskar mig?
Bara det blir sommar får jag svar, kära lilla du, ty då ska jag spörja blommorna de sju.
Midsommarnatten plockar jag klöver och timotej, karibacka och ängsull och blyga förgätmigej, blåklockor och violer, och sen drömmer jag om dig, och då vet jag att du älskar blott mig.

Nog har jag förklarat, att du är min egen hjärtevän, lovat dig min trohet om och om igen.
Men kanhända att nån gång ibland tvivlar du ändå. Bara det blir sommar ska du visshet få.
Midsommarnatten plockar du klöver och timotej, karibacka och ängsull och blyga förgätmigej, blåklockor och violer, och sen drömmer du om mig, och då vet du att jag älskar blott dig."


/Hämtad ur boken Sommarsånger
Ehrlingförlagen AB 2004



<3
/helena

ps Karibacka? Är det någon som vet vad det är för en blomma? Inte? Rölleka kallas tydligen så dialektalt. I alla fall enligt mannen och någon källa som jag inte är helt säker på att ni inte behöver dubbelkolla. Källkritisk ska man ju vara, men får man verkligen vara det mot sin egen man? Ja. ;).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar