tisdag 5 februari 2019

High 5! vintage - Djuriskt gott på bordet


High five, lilla björn!

Tyget!

Och ananasen. Gillar den exotiska frukten mer nu, när den inte verkar vara riktigt lika i ropet längre. Ett tag såg man ananaser överallt. Alla skulle inreda med dem (numera är det väl bara Pernilla W och hennes fans som fortfarande samlar....?), även jag. Har ju en guldig i porslin också, från självaste Guldkroken, men den här i vitmetall är också speciell, med sitt intrikata rutmönster.


Utlovade visst något med fiskar för ett tag sedan, och de kommer säkert simma in hit i ett stimmigt stim, så småningom. Ni får dock nöja er med en enda "färglös" firre den här gången. Tyget!


Den tunna, tunna glasblomman från Målerås - en given favorit. Det är visst meningen att man ska kunna tända ett värmeljus i den, men det skulle jag aldrig våga. Den är fin som den är, eller med ett par droppar vatten och något grönt i. Och tyget, nämnde jag det!?


I ananasen kan man förvara lite vad som helst, smått & gott, även om den är tänkt som förvaring åt en uppsättning små fruktknivar ifrån början. När jag ropade in den, i en blandad auktionslåda, var den helt tom. Lämnar mycket år fantasin. Bara att fylla med vad man vill.

Tyget! Pandan! Och alla de andra djuren!


I miniplättlaggen från Skeppshult lägger jag gärna magnetiska ord, som ni vet. Gjutjärn och kylskåpskalla ord funkar finfint tillsammans. Tyget! Är det en isbjörn?


Den här gången lyckades inte alla fem vintage-objekten komma med på samma bild, men vad gör väl det, när koalorna är så söta att man vill äta upp dem på stående fot?

En dag ska jag göra något kul med det här tyget. En dag. Kanske lägger jag på det som duk bara? Kul, när själva duken kan bli något av en slags djurisk conversation piece i sig själv.

:)
/helena

ps Persikor, i Haribos smågodisformat. Smakar bra. Ingen nyttig frukt förstås, men de är fruktansvärt goda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar