onsdag 13 februari 2019

Möss. Och människor som samlar.


Grytlappar. Katter. Figuriner. Hästar. LP-skivor. Vintage-klänningar. Bilar. Vaser. Elefanter. Böcker.


Jag tror inte ens att fantasin kan sätta gräns för vad människor kan komma på att samla på. Lasse Åberg samlar på möss. Mest en speciell mus, som ni säkert vet. Musse Pigg. Mickey Mouse.

I dokumentärfilmen: En samling samlare, av Gunnar Magg, får vi möta Lasse i hans MUSeum. Eller det kanske inte kallas så längre? Fullt av möss-relaterade ting är museet i alla fall fortfarande. Där finns en hel del på temat Disney och tecknat. Bland annat.


Men det är ju inte bara Lasse Åberg som är en slipad ekorre och letar efter just sin speciella kotte. "Kotte". För här - i filmen En samling samlare (2017) - snackar vi vitt skilda samlarområden. Breda samlingar. Och smala.

Med andra ord; många olika typer av samlare och samlingar. Här finns den kände finansmannen som, bland mycket annat, samlar på sin barndoms uppväxtmiljöer. Här finns grisälskaren. Här finns kaffekannor i långa, långa koffeindoftande banor. Här finns pins. Många pins, på samma rockiga tema. Här finns udda prylar och märkvärdiga tingestar och helt vanliga saker och ting.

Men det är mamman och sonen (och mormor) som jag fastnar mest för. Hur de förenas av ett gemensamt intresse för skattjakt. Gulligt och kul.

Sedan finns det de som samlar på andras samlingar. Bevarar och visar upp. En behjärtansvärd insats och tanke.

För en samling kan berätta så mycket om sin samtid. Och om det som varit. För framtidens samlare - och även så kallat vanligt folk - att ta del av.

(En samling samlare finns på SVT Play till måndag 18:e. Det betyder att ni har de här extra kärleksfulla dagarna på er, att skänka kärlek till några av oss som älskar tingen på ett alldeles underbart (o)sunt sätt).

<3
/helena

ps Själv samlar jag på saker jag inte kan motstå. Ting som säger mig någonting. Grejer som har varit med ett tag, det är grejer det! Men det vet ni ju redan.

Annars samlar jag mest på ögonblick. Gärna de som spenderas med den som jag älskar mest. Gärna små vardagsögonblick, sådana som det är lätt att missa om man blinkar bara en aning för länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar