måndag 4 mars 2019

Lille Lovely Lo


Jag brukar ju roa mig med att skriva en ny vers till en barnvisa då och då, som ni kanske minns. En välkänd barnvisa. Alltså, jag fuskar jättemycket, genom att använda mig av allas vår Astrids och Georg Riedels Lille Katt. Jag skriver nya verser till lille katt. Om nya djur. Eller inte nödvändigtvis nya, de kan förvisso vara urtida om det skulle falla sig så. Den här gången är vi tillbaka hos ursprunget igen - ett kattdjur. Lodjuret. Det är ju så gulligt och mäktigt och lite märkligt på en och samma gång. Det blev inte bara en ny vers, det blev två. En på svengelska också, det bara föll sig så. Håll till godo alla, små och stora, sjungande barn:


Lille lo lille lo
Lille store katten
Prickig päls
Prickig päls
Å så stor om tassen

Lovely lo lovely lo
We really love you
Yes we do
Yes we do
Love you so dearly



<3
/helena

ps Har ni varit inne hos astridlindgren.com? Och gått den virtuella husesynen i hennes lägenhet där? Känns lite makabert på något sätt, att gå runt där utan att hon är hemma längre, men samtidigt lite spännande. Mycket böcker i Stringhyllor och annat, förstås. Både egna och andras böcker. Skrivmaskinen och utsikten från skrivbordet är fin. Gillar att det är så mycket tavlor på väggarna och Lisa Larsons charmiga figurer på ett bord. Annars, ett väldigt spartanskt sovrum måste jag säga. Hon hann väl aldrig sova kantänka, så produktiv som hon var. Om du också är nyfiken, så är det bara att klicka in dig till Astrids bostad på Dalagatan här. (Den målade korgen på hatthyllan när man kommer in, är så himla blommig och rar, nästan som Astrid själv!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar