onsdag 2 maj 2012

Ett rött och ett pixligt öga

Mitt emot detta, här något suddiga, kyrktorn ligger en byggnad som jag vill besöka lite oftare.


Det är något bortom bergen betongen som lockar min syn...


...ibland ända till fjärran östern. Gärna till det blåvita fjärran östern.


Den rutmönstrade marken låg stadigt utanför.


Och den rutmönstrade mannen var också stadig. Mitt bokstöd. :)  Även om han glömde att ställa in mobilen på den lite bättre bildkvalitén innan han med varm hand lämnade över den till mig. Pixlish - so what?


En del rätt lättviktigt om än tidsmässigt rätt och riktigt och viktigt fick följa med hem. En del med mycket tyngd bakom orden, även om framsidan pryds av en fjäril. Och bilder som talar om andra tider. Helt andra tider.


Allt är inte regndroppar som glimmar... fem gyllene 'droppar' är faktiskt en ögrupp. Vilken?
Ledtråd; både Bette & Barack föddes här. Svaret hittar ni i ps:et.


Sedan ville mannen gå hem. Jag sa: - vänta på mig! Jag ska bara...


...njuta av det överjordiskt vackra utropstecknet! först.


Sol i Kalifornien. Som vanligt.


Ja, hela USA verkade faktiskt vara upplyst den här eftermiddagen.


- Men kom någon gång då, suckade mannen.


- Snart, snart, mumlade jag samtidigt som jag försökte memorera allt kul som ska hända på årets Kulturnatt. Salem. Cecilia F. Hon af Ugglas. Aha, verkar helt klart bli en kul tur!


Sedan släntrade jag till slut ner över terrassen, för vidare färd mot hemmet och...


 ... läsningens förlovade land!



Jag sa väl att jag till slut fick den här titt-boken som jag önskade mig så hett? Bilderna är så fantastiskt vackra, tiden så avlägsen och samtidigt så nära, Janis, Yoko, rockgrabbar av alla de slag, många små och en del något större McCartney's. Och Twiggy! Storögt tittar jag på foton från "Det var tider det"- eran.
I en hel, rödögd?!, månad är boken bara min!

Heja Biblioteken!



Ni glömmer väl inte Babel ikväll?
Och Kobra? Det skulle visst handla om ett av mina favoritämnen - tanter. Kulturtanter? Hm.
:)
/helena




ps Hawaii, såklart! Så mycket intressant det finns att läsa om dessa små öar. Ännu rödare ögon får jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar