tisdag 8 maj 2012

jaktsäsong


Usch, här pågår några fåordiga dagar. Bokstäverna har satt sig på tvären. Orden vill inte flöda, de verkar sitta gisslan i sin meningsbyggnad. Och jag är ledsen över att behöva börja med u-ordet. U-ordet är ett typiskt symptom på texttorka. Men det är ingen idé med något stilistiskt finlir när de längsta och vackraste stroferna verkar ha gått i ide. Så medan jag beordrar munhålan ut på vokaljakt och skickar ut min vänstra hjärnhalva på skallgång efter de små gäckande, gemena konsonanterna bjuder jag på lite bilder.
Djurbilder = favoritbilder! Som ni som vet vet. (jag vet att det ser lurigt ut med två vet i rad, särskilt om man vet vad det betyder på 'utrikiska' :)


Här är den; elgen! Efter att kikat lite i "Nya lilla fyndguiden", som inte är såå ny längre (2008) men bra, kunde jag konstatera att den är ändå äldre än vad jag först trodde. Tänk att de bästa sakerna finner man nästan alltid när man inte letar. Plötsligt ligger de bara där. I en dammig hylla. Kanske på Myrorna, som i det här fallet.


Mellan 1905 och 1910 använde Göteborgs Porslinsfabrik just denna triangelformade märkning på baksidan av sina alster. Allt enl Anna Örnbergs informativa lilla bokpärla. Som förresten, bland allehanda annan information runt second hand-fyndandets ädla konst, är full med tips på hur man bäst bevarar och förädlar sina loppis- & auktionsfynd. Helt enkelt husmorstips för grejjer, eller hur man nu säger...


Tänk att ett så gammalt ursvenskt djur trivs så bra tillsammans med den östasiatiska lilla draken. Ett motiv med anor, här tryckt på en liten modern porslinsburk.
Second hand-fyndad så klart!

Blå/vitt; färger som kan förena de mest skilda arter? Uppenbarligen! Tur att jag gick på älgjakt i fredags, visserligen omedveten älgjakt, men ändå.


vi hörs - när några fler ord har rättat in sig i tangentbordsledet igen.
:)
/helena




ps "Naturlig inredning" heter Örnbergs senaste bok. Verkar intressant, tycker jag.
I'm a nature girl! woman! Åtminstone i, den myggfria, teorin

pps Nu på slutet kände jag ett visst ordåterflöde ändå, så det finns hopp. Om orden, bl a.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar