onsdag 26 september 2012

En dörr är en dörr är en dörr



Hör en smäll
En ljudlig smäll
Kanske är det en livsavgörande smäll
Låter som en dörr
På långt håll kan det vara svårt att avgöra om det är en dörr som öppnas eller stängs
Jag frågar ekot
Men han svarar inte
 

:)
/helena




ps Visst skulle jag kunna ha använt det numera så populära, politiskt korrekta ordet hen här.  Om ekot. Och det händer faktiskt att jag använder det, trots att det känns lite ovant fortfarande. Men i en fundering, en tanketext, en reflektion eller en dikt om ni så vill, där kan jag inte använda det än. Jag antar att ett ord måste fasas in i det poetiska språket. Få sin lyriska klang och behörighet beprövad succesivt. Så hen ligger här någonstans mellan raderna och står till sig. På tillvänjning, tillväxt. Mognar som ett slags vin. Eller nåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar