torsdag 27 september 2012

Titta lampa!

 
Man ska leva som man lär. Sa någon lärd person en gång. Så då tänkte jag göra det. I alla fall en liten stund. Här och nu. Skämt åsido så vill jag hänga med på ett litet upplyst hörn just idag. Och vad kan då passa bättre än att återanvända lite gamla bilder som ni säkert redan har sett.

Men i alla fall, lampan här ovan är en s.k. plafond den införskaffades när våran alldeles fula och förfärligt traditionella hallampa gav upp sin sista suck.

Då hittade vi den här på en auktion. Och ärligt talat så är den, också, ganska ful. I något slags plastmaterial. Men ful på det där sättet så att den blir snygg ändå på något sätt. Varvet runt liksom. Så nu blir jag glad varje gång jag sneglar upp mot dess plastiga rosa blomslinga. Inte lätt det där med fult & fint. Vett & etikett. Som en hel - visserligen alldeles ovetenskaplig, men ändå - vetenskap.


Skulle jag utnämna någon favorit, bland alla lampor vi har här hemma, så skulle det definitivt bli den här. Lampfoten i alla fall. Från EGO har jag för mig. Med den goa fågeln på. På andra sidan flyger hen fram, fågeln. Two sides of the story, så att säga. Bara att vända på den när man känner för lite förnyelse. Enkelt och billigt. Köpt second hand - förstås.


Och längst ner hittar vi fötterna, om det har varit en bra dag i alla fall... Och vad passar då bättre än Tove Admans briljanta fotpall/lampa/fotvärmare. En tung och gedigen sak i betong. En av få nyare, first hand-inköpta lampor, som finns här hos oss. Pryder sin plats på sovrumsgolvet gör den, och värmer fossingarna, under de snart i snabbt antågande, frostkvällarna.

Jag skulle gärna ha en till. Den skulle jag ställa under köksbordet på det dragiga höstgolvet. Som en slags ställföreträdande - tung! och självlysande! - raggsocka.


:)
/helena



ps Konstaterade, med glädje, häromdagen att det har börjat dras i spakarna igen, i den på senaste tiden lite inslumrade FABRIKEN! Kul, kul. Nu gäller det bara att hitta tiden att besöka alla kreativa - och (l)just denna veckan särskilt upplysta - arbetare därinne. De har TEMA BELYSNING denna vecka. Som ni kanske redan har förstått.

2 kommentarer:

  1. Håller med om det där om fult och fint. Svåra grejer. ;) Även om det kanske inte direkt är något att hänga upp sig på. Eller?

    Jaha, så fabriken är igång igen säger du. Får kanske ta mig en rundtur där då.

    Emilia.

    SvaraRadera
  2. Emilia: Som sagt, ovetenskaplig vetenskap. Eller nonsens. Eller så är det inte svårare än att baken är delad mittitu och smaken likaså. Lite i-landsproblemaktigt så där bara, när man inte ens delar smaken med hela sig själv...

    Jag har inte hunnit "gå varvet runt" än inne på, det för tillfället mycket upplysta, Fabriksgolvet, men det jag har hunnit se hittills var precis som jag förväntade mig - varierat. Från designikoner till grovsopsfynd. All is illuminated! ;)

    /helena

    SvaraRadera