tisdag 27 november 2018

Åj Åj Åj, här sitter jag i ÅJ!


Här sitter jag och redigerar bilder, några får ni alldeles strax se - om de blir bra alltså. Och läser nyheter. Läser om Annie. Lööf, om någon mot förmodan inte förstod det. Läser hennes kravlista. Läser vidare att sommartidens avskaffande ska skjutas upp. Nej! Det som var en så bra idé. Äsch. Skit också. Och tydligen finns det förbjuda kemikalier i julbelysning. Jahaja, de små jäklarna smyger sig tydligen in överallt.

Nu när det börjar lacka ordentlig mot klapptider, med ett tunt lager snö som ligger kvar, tar jag på mig min rödaste kofta, igen. Här sitter alltså jag i Årets Julklapp! Hur kul?! Att det återanvända plagget får den typen av uppmärksamhet i allt det kommersiella som pågår runt om oss just nu.

När de kommersiella helgerna avlöser varandra. Och reklamen, som talar om att allt hela tiden är billigare än billigast och rabatterat upp över tomteluvan, sprutar ut ur alla upptänkliga kanaler. Då är det skönt att kunna luta sig tillbaka i sina gamla plagg. Second hand. Årets julklapp har jag alltså inte ens köpt i år. Koftan köpte jag på sommarloppisen förra året, tror jag. Och toppen under är ändå äldre. Och innan dess hade någon annan redan använt dem ett tag, ett kort tag, för de var - är - fortfarande fräscha.

Det tog lång tid, många år, innan jag vande mig vid tanken på att köpa "begagnade" kläder. Men nu kan inget stoppa mig, eller jo, svettlukt och omöjliga fläckar förstås, men annars hittar man de bästa grejerna i välgörenhetsaffärernas klädsnurror. Lite originellare, lite roligare och mycket bättre för miljön.

Nej, nu måste jag fortsätta redigera foton, annars får ni ju aldrig se dem.

<3
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar