onsdag 7 november 2018

Kylskåpskollage + stjärnklart julkort


"... Ett stjärnfall gnistrar på himlen; var det inte i mitt hjärta som den stjärnan föll ned? ..."

/Gunnar Ekelöf
ur Skärvor av en diktsamling


Så onödigt att lägga tid på ett kylskåpscollage (ja, man får stava kollage med c eller k, så det så!), kan man tänka. Men faktum är, att de två timmarna eller så, som jag la ner på att göra det häromdagen, ledde till ett och annat matnyttigt. Som årets första vintage-julkort. Tyckte det blev riktigt bra faktiskt. Och x:et i x-mas sitter ju bara som en smäck där - mellan korsstygnen på mönsterbladen jag älskar att dekorera med. Bara älskar saker som liksom har blivit över, som man kan hitta ett nytt användningsområde till.

Tänkte först haft blått tema, mest turkost. Hittade ett snygging-recept i en snygging-gryta i en gammal tidning. Tänkte först byggt hela kollaget runt det. Sedan tänkte jag om. Tänk om jag inte hinner få lust att göra något nytt sammelsurium av inspirationsbilder innan jul? I så fall är det ju lika bra om jag gör det lite juligt redan nu då kanske? Sagt och gjort! Därav inspirationen till julkortet.

Så vad sitter då på kylskåpsdörren just nu? En dikt. Om kärlek, förstås. En stjärna. Ett ihoprullbart schackbräde. Några vykort. En dalahäst. Några snygga tidningsurklipp. Ett par av mina egna foton. Lite så. Lite somrigt faktiskt. Med en röd touch.


Och så återvinningspussen från mannen då såklart!

Den som han så omsorgsfullt klippte ut ur något överblivet papper, tror det var ett CD-omslag. Den får så klart sitta kvar över jul och nyår och vår och sommar och höst och sedan kommer det väl en ny vinter, kan tänka.

<3
/helena

1 kommentar:

  1. Det har gått ytterligare fem år, mycket har hänt. Nästan allt som då fanns på vår kyl har bytts ut. Men PUSSEN - den sitter kvar!

    Hoppas du har det bra*
    <3 från mannen.


    *=citat; dig själv!

    SvaraRadera