måndag 18 november 2019

Advent - ett inlägg i fyra delar, del 3


Jo. Ville berätta lite om det här arrangemanget också. Enligt konceptet: Man tager vad man haver. Så jag tog fram bästa vasen - Savoy! Den har jag visserligen inte inhandlat på second handmarknaden, men den (in)går förstås i främsta vintage-ledet ändå.

Fick den i födelsedagspresent av mina föräldrar för ganska många år sedan. Ibland står den undanställd i skåpet lite väl länge. Det har den gjort ett bra tag nu, därför kände jag verkligen att det var dags att ta fram den här finska skönheten igen. Tillsammans med de där tunna ljusen, som låg i en samlad ljuslåda på loppis eller auktion en gång. Långa, smala, sneda och vinda. Vad ska man göra med dem, egentligen?

Snilleblixt! Gör en adventsljusstake av dem. Bara att lägga något bra grus i botten på vasen. Något som håller de tunna ljusen på plats, gärna något med lite tyngd. Det går naturligtvis att ställa små miniljusstakar i botten också, sådana som är till för julgransljus. Eller så skär man till en bit oasis. Har inte provat det - men det borde väl gå lika bra att sticka ner några tunna ljus i den porösa massan som ett par blomstjälkar?

En finsk snygging-vas + danska, fula, gula ljus = en ganska ljus idé.

Man tager vad man haver, sa Helena Carlsson. Va? Vem är det, undrar ni. Men. Det är ju jag ju. Eftersom Kajsa Warg tydligen aldrig sa det där på riktigt, det är visst bara en myt, så får jag säga det själv: Man tager vad man haver. Om man vill vara miljösmart. Och det vill man ju!

<3
/helena

ps Då var det bara den viktigaste delen kvar. Del fyra är snart på ingång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar