onsdag 13 november 2019

High 5! vintage - Runda julkort


Egentligen tänker jag mer på talet fyra nu.


Mer än på talet fem alltså.


Även om de här tre är så söta så söta.


Fyra som i advent. Fyra som i fyra ljus. Fyra som i låt oss sätta fyr på en massa roliga vintage-idéer inför det som komma skall - advent!

Det är främst roliga - och gärna lite annorlunda - idéer till adventsljusstaken jag funderar på. Eller rättare sagt; vad man kan använda som adventsljusstake istället för den gamla, vanliga traditionella. Och ja, jag vet att det finns en massa nya balla coola ljusstakar för just fyra ljus där ute, men jag vill ju återanvända det som redan finns. Helst något som redan finns här hemma dessutom. Sådant som man redan har och så.

Första tanken går då till alla fina jultallrikar som tar upp stora delar av platsen i det gröna skåpet. (Och en hel del i andra skåp också...). Kanske kan man bara ställa några enkla ljus på dem? Känns inte jätteoriginellt, men fint ändå.


Fast sedan kommer jag på att de flesta av mina juliga blåvita Gustavsbergstallrikar, i bästa benporslinet, inte har någon direkt bra dekor längst ut, och det blir nog lite trist. För det är ju mest bara det runt kanterna som kommer synas när det ställs ett mer eller mindre stort ljus mitt på.

Kanske kan man använda några av alla de andra Gustavsbergstallrikarna istället? Kanske till och med en Mors dags-tallrik eller två? Bara för de rara blommorna runt? Eller så får jag kanske plocka fram några av de danska små assietterna istället?

Hm.

Innan jag funderar vidare, på den ultimata vintage-adventsljusstaken 2019, ska jag försöka fota fram några gulliga julkort med hjälp av ett par av tallrikarna ovan.

Och bjuda er på en High 5! vintage på temat jultallrikar. Och en del andra tallrikar. Finns kanske inte så väldigt mycket att tillägga i och för sig, alla som syns i bild ovan är från samma ställe - Gustavsberg - men vi kör väl lite motiv- och konstnärsinfo ändå va?
  1. Paul Hoff. Få kan fånga djur som han. Särskilt tallriksdjur. Fågeln från 1989 är ju inte jättegammal, men får väl räknas in som vintage ändå? Det är i alla fall, naturligtvis, ett second hand-inköp.
  2. Sven Jonson har designat pepparkaksbaket från 1977. Det riktigt doftar julkryddigt, pepprigt om den blåvita pepparkaksgrisen! Gillar myllret. Ett fylligt motiv. Extra plus för frodigt lingonris.
  3. Ett tallriksmotiv som dyker upp i min närhet både nu och då. En jubileumstallrik för en idrottsklubb alldeles i vårt närområde - Ymer. 1917 - 1977. Vet inte varför man bestämde sig för att fira just 60 år med hjälp av en tallrik? Men fin är den. Även i kanten. Med konstnärlig utformning av en lokal konstnärskändis - Jan-Ove Stappe.
  4. Violer till mor 1977. "Detta är vår första morsdagstallrik. Vi börjar härmed en tradition som kommer att fortsätta med en ny blomtallrik varje vår. Dekoren luktvioler och styvmorsvioler, är tecknad av konstnären Kaj Beckman. ..." Så står det bland annat i den utförliga, beskrivande texten på den runda baksidan. Men motivet som syns mest i bild är förstås sippor. Anemoner till mor, 1979. Blåa och vita.
  5. Två jultallrikar från sjuttiotalet, med mycket äldre ursprungsmotiv än så. Motiven, som bearbetats av flitige Sven Jonson, bygger på två gamla teckningar.

Nej, om man skulle ta och brygga sig en kopp kaffe till? Och äta upp lite mer rekvisita...

<3
/helena

ps Fast den där idén med fyra konservburkar med ljus i, som jag funderade på förra året, den känns väl lite väl begagnad va? Mer värdig vintage än så vill vi väl ha? Och en advent som luktar godare än pilsnerkorv och bönor i tomatsås...? Fast, ja, lite kul känns den ändå - konservburksadventen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar