onsdag 28 augusti 2019

Poloövning


Med dunder och brak i hälarna, ilade skolbarnen upp för backen i morse. Påpälsade. Nej, inte påpälsade, snarare inpackade. Som i gladpack, eller så. Hehe. De hade förstås regnställ som skydd mot hällregnet. Tur att dagens regnkläder andas lite bättre än vad de gjorde förr. Jag minns så väl när jag cyklade i regnet, med andan i halsen - upp för en JÄTTESTOR backe - på väg mot högstadiet. När jag äntligen var framme vid det hägrande cykelstället, kändes ofta insidan av jackan fuktigare än utsidan. Anyway. Det här ska handla om polotröjor. Pros and cons, med polon. Den höga halsens nack- och fördelar, helt enkelt.


Jag gillar dem, åtminstone om själva polokragen inte är så hög. Eller trång. Ett tag var det på modet att "fälla upp" den nervikna delen ända upp mot hakan. Det gillade jag faktiskt. Brukar göra så än idag. Känns lite gosigt på något sätt, att ha tyget mot munnen när man tittar ner.

Äsch, det där sista lät kanske konstigt, men jag tycker bara att det är fint och bekvämt och praktiskt med polo. För även om jag gillar att ha scarf och sjal och halsduk av alla de slag, så tycker jag att polon är en stilren och enkel lösning när det känns lite småkallt. Nackdelarna lyser mest med sin frånvaro, faktiskt.


Fast nu visar ju termometern hela 22 grader eller så. Det är med andra ord fortfarande bara-armar-väder, om man så vill och behagar. Åtminstone en kort-kort tid till. Men vi kan väl öva lite? Som en slags omvänd brandövning? En drill, som det heter. Polo-drill. Bara ett kort tag till, sedan är det ju dags att kränga på den på riktigt. Höst-riktigt.

:)
/helena

ps Allt är förstås vintage eller second hand: Kavajjackan, blombroschen, det lilla krag-smycket (som egentligen är ett örhänge. Funkar finfint att använda ett örhänge så här, som en slags minibrosch), ramen och POLON!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar