onsdag 7 augusti 2019

Rutor


Hösten är rutornas bästa vän. Visst är det så? Älskar kombinationen rutig keps och klassisk skjortruta.

Sitter här och redigerar en bildserie som jag känner mig ganska nöjd med. Ni ser ett smakprov överst, med bästa fotomodellen stolt poserande. Tror det blir bra, som sagt. Vi får se. Det ska inte vara klart förrän senare i höst.

Annars håller jag på att skanna in en kul grej, som jag ska dela med er senare. Och så har jag kommit igång med min skrivar-höst så smått. Ett par ord har letat sig ner på papper, ska strax renskriva dem.

Kanske ska jag bjuda er på ett smakprov redan nu? Ja, varför inte. Annars var det här mest ett kort hej, mellan regnskurarna. Igår åskade det så rejält att datorn fick vila mer än det var tänkt, men vad gör det egentligen. Hellre ett rejält åskväder än att vädrets makter bara låter solen steka ner naturen till bränd yta.

Jo, texten jag skrev, den rör sig i tankebanorna runt ytterligheter. Jag började tänka på mina spänningsberättelser, och på kriminalhistorier i allmänhet. Hur de alltid verkar husera nära det sjuka. Även bland offren. Som om det inte fanns utrymme för "vanligt folk" inom ramen för varken förövare eller offer. Kanske är vi vanliga dödliga helt enkelt för trista för att beröra på det sättet? Vi är för beige, helt enkelt. (Lite extra kul att jag dessutom har en beige topp på mig just nu då...).

I alla fall, jag funderade runt det där och här följer ett smakprov ur de funderingarna:
... Varför börjar så mycket med ett sovrum? ...
... Varför ligger det alltid någon i sängen som är försenad? Eller ledsen eller stött eller stenad eller stendöd? Eller hyperglad. Någon som studsar. Ler och smular och smeker katten utan en tanke på morgondagen. Alltid upp eller ner. Aldrig någon som bara pillar navelludd. Aldrig någon som bara är. Alltid är det något. Något extra allt. Kryddat. ...
... Varför luktar den instängda luften så ofta ruttnande apelsin? Varför inte nybakad äppelkaka? Bakar aldrig någon, som ska bli mördad den efterföljande morgonen, något gott till kvällskaffet? Är det för att den/de känner på sig att den/de aldrig kommer få möjlighet att äta upp hela kakan - eller pajen - ändå? Kan det vara så? Eller är det bara en dum slump? Kunde allt varit annorlunda om författaren varit på bättre humör? Eller sämre. ...
... Varför ligger det alltid en hårtork, med kontakten kvar i uttaget, framme? När så många skiter i att torka håret när de ändå bara ska gå och lägga sig strax? ...
... Varför har den döde så ofta burit randig slips och rutig kavaj, just dagen innan hen blir dödad i sin säng, när hen alla andra dagar bär en T-shirt med texten Fuck Off på? Eller tvärtom.
... Finns det någon verklig anledning till att den som bor i sovrummet så sällan verkar vara en medel-svensson? ...
... Och hur ofta vädras fönstren utan ett romantiskt fladder i de skira spetsgardinerna? För att raka vepor med ett tråkigt virrvarr till standardmönster inte uppmuntrar till någon som helst tanke på romantik? ...
... Jag bara undrar. ...

:)
/helena

ps Rutor ja. Skulle tipsat er om ett par filmrutor också, men nu mullrar visst åskan igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar