onsdag 25 november 2020

Big X-mas Throwback!

Sorry girls. And guys. Och alla goa vintage-tanter där ute. Förlåt, för att det aldrig verkar komma in några fler matnyttiga filmtips och annat matnyttigt, som utlovat. Och ursäkta mig för att jag verkligen verkar ha snöat in på det här med julgrejer och stjärnor och sånt. 

Men det kommer filmtips, och annat matnyttigt, vänta bara. Håll ut! Men först tycker jag att vi tar lite mer julgodis, så här en månad före själva helgen med stort J. Här följer alltså ett femtontal foton jag tagit de senaste åren. Vintage-arrangemang med stjärnvibbar och kul kulor och annat glittrande skoj. Mannen i blåaste second hand-tröjan och mina gamla röda maracas sätter tonen. Eller en maraca här då.

En röd klubba i förklädet på, tro det eller ej, ett askfat. Så kan också en julkula se ut, om man vill. Att det sedan tillverkades askfat i form av flickor förr, det tycker jag känns mindre kul. Men nu tas hon fram som godisfat till jul istället. Bästa återanvändningen!

Fler färgglada små kulor. Och det första ljuset i advent. Eller om det är det andra, eller hur ser det ut?

En poetisk stjärna - mannen (i miniformat)! Och den gamla perforerade stjärnformen som blivit en riktig adventsfavorit.

Papperspynt är inte bara i ropet just nu, det är alltid fint. Det här omslagspappret satte jag bakom glas och ram för många år sedan. Och där sitter det bra än idag.

Mer papper. Ängeln på framsidan till de klassiska julsångerna känns visserligen mer flum än from, i uttrycket, men ändå.


Skinka på jultallriken? Jodå, det är väl gott och väl, men en flock småfåglar i julkärven är ju inte heller fel.

Förra årets pepparkakor på förra årets julkort - i bästa eviga-kvinnor-vintage-style. Hjärta på det!


Mönstergilla säsongsdekorationer.


Det är en vintage-ros utsprungen. Snyggaste julbroschen? Ja.

Star for life. Livsviktig ljusbärare som vikarierar som vas, med den äran.


Julgruppsgodis! Krackelerad porslinshy, finns det något vackrare?

Mörkret sänker sig över decemberdagen. Sänkte sig. Sänker sig snart igen. De små halmstjärnorna förgyllde.


Och de små trägranarna står alltid så gröna och granna i stugan.

Kanske inte den allra biggaste jul-throwback som internet har skådat, men ganska rar i all sin enkelhet.

Sköt om er.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX!

Snart är det ju jul!

<3

/helena

ps Den allra, allra finaste och kuligaste julkulan som vintage-hemmet har skådat, undrar ni? Ja, jo, det måste nog vara den smutsiga och jordiga Hello Kitty-bollen som jag hittade under den rufsiga klematisen i den rufsiga täppan en kall decemberkväll för några år sedan. Var ute och plockade in ett knippe vintergröna till dekoration när jag såg bollen. 

Tror inte barnet ifråga saknade sin sedan länge förlorade leksak så där jättemycket. Den var alldeles för skitig och söndrig för att fortsätta att bollas med. Men som kul julkula på sin ålders höst fungerade den bra. Riktigt bra. Superstylish faktiskt. Och det blev ju dessutom en återanvänd sak från det så kallade second hand-landet, på riktigt menar jag. ;)

Marcus Birro är en annan gammal favorit, en annan historia. Han är mest historia för mig numera. Han står absolut inte kvar längst fram i bokhyllan längre. 

Hello Kitty!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar