fredag 27 november 2020

En sak jag vill fråga er, och många fler att visa.

Tänkte börja med en inspirerande blandning, åtminstone hoppas jag att den ska kännas så för er också. Mig tilltalar alla ting med patina, som ni vet. Eller de flesta i alla fall. Och saker där man verkligen känner handens kärlek bakom dem. Här ovan ser ni några av mina personliga favoriter (plus en rulle snyggt omslagspapper).

Hej på er. Jag ska väl se till att hälsa ordentligt, vetja! Här sitter jag med stjärnan tänd och tindrar lite grand. Utanför ligger luften tät och vitaktig, som om någon däruppe spillt ut mjölk eller nåt. Det känns stämningsfullt på något sätt, och vackert, och ljust.

Jo, jag har en liten fråga till er, en undran. Det var nämligen så här att jag rensade lite bland saker och grejer och papper häromdagen, och då hittade jag den här mappen full med lite kul småsaker. Mest klistermärken faktiskt, ganska gamla, från 90-talet eller så. Med Kalle Anka och Snobben på, bland annat. En hund och någon häst också. Och Piff och Puff.

Det är egentligen en salig blandning av grejer. Mest platta papperssaker. Många klistermärken, som sagt. Små nyckelpigor. Vääldigt många nyckelpigor. Några änglar, ett par grisar. Inte så mycket i julanda, mer smått och gott och blandat. En del reklammärken, för Volvo och Folksam och sånt. Lite fint och lite fult och lite kul och annat lite mer småtrist. 

Nu till min fråga: Är det någon av er där ute som skulle vilja ha den här blandade papperskompotten? En liten klistermärkessamling att fortsätta samla på? Eller några kul vintage-småsaker att hänga i prylkalendern till de minsta? Kan det vara något? I så fall får ni gärna hojta till i kommentarsfält eller mejl, så skickar jag det gärna på posten till er, inom Sverige bjuder jag på frakt och så. 

Tror hela mappen med trycksaker låg i en auktionslåda jag ropade in för många år sedan. Sedan har det inte blivit av att sortera bland det. Nu när det är gjort vill jag skänka de här grejerna vidare, som sagt. Gärna till någon av er. Om ni inte säger något inom någon vecka eller så, kommer jag skänka det till närmaste second hand-affär eller välgörenhetsinrättning istället. Hör av er!

Oj, nu måste jag visst skynda mig att ge er ett snabbt filmtips innan vi ska mysa och tända ljus här. Det blir dock inget franskt filmtips den här gången heller, ni får hålla tillgodo med ett amerikanskt igen. En smått underbar film! Med en storspelande Robert Duvall i huvudrollen. 

Och alltid lika älskvärda Bill Murray i en av de viktiga birollerna. En vacker film, på många sätt. Inte minst på ett ytligt plan - inredning från mellankrigstiden to die for! 

Men under ytan finns så mycket mer. Så mycket mer. Get Low (2009) handlar om döden. Mest handlar den om livet. Och kärleken. Kärleken till våra särskilt utvalda människor. Om samhörighet och ensamhet. Om det lilla livet och de större sammanhangen. Samhörigheten med planeten och din utvalda plats på den. Om djurens klokhet, och naturens vishet. 

Skulle jag beskriva filmen med hjälp av bara två ord skulle jag nog ändå fastna för två på f: förståelse och förlåtelse.

Mycket humor finns där, mellan de allvarliga filmrutorna. Allt bygger på sägner, myter och en gnutta sanning. Felix i filmen har en verklig förlaga, så också hans älskade mula.

Nu har mannen tänt levande ljus här framför mig, och väntar ivrigt på bordssällskap. Fint så. Med det vill jag önska er en ljus adventshelg. Fylld till brädden med värme och hopp!

<3

/helena

ps Om någon skulle visa intresse för de små papperssakerna jag nämnde ovan, åtar jag mig gärna att fota dem och lägga in här (det kanske jag i och för sig gör ändå, för dokumentationens skull). Och det är förstås först till kvarn som gäller. Och OBS! min fingerborg ingår inte, alla sakerna är som sagt platta och små och oansenliga, men fina ändå såklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar