torsdag 3 februari 2022

Någorlunda frölunda

Alltså, den här loggan, den som det blev, man kan ju tycka vad man vill om den, såklart. Tycka att den är smart, fräck, enkel, genial, fenomenal, funktionell eller...småtråkig. Det spelar väl mest roll för spelarna själva, tänker jag. För laget också förstås. För klubben. För fansen. Fansen för fasen, deras åsikt borde väl räknas?

Vad bubblar jag om? undrar ni kanske. Snackar hockey-logga modell bästkusten, naturligtvis. Fast det blir kanske lite för smalt och tråkigt att bara prata lokal logga? Nu blir det så ändå, ni får stå ut, helt enkelt. Både ni som inte tycker att sport-tugg är något ni vill ägna minsta minut åt, och ni som skiter fullständigt i att Västra Frölunda a. k. a. Frölunda Hockey alldeles nyligen har presenterat sin nya profil på matchtröjor och annat.

Vad är då grejen här egentligen? Jo, det känns ju som att det är evigheter sedan som hockey-klubben ifråga gick ut med en vädjan om hjälp att välja ny logotyp, det kom väl något i vägen. Och tydligen var det väldigt svårt att bestämma vad man ville ha. Något väldigt korrekt, skulle de väl ha, tänker jag att de tänkte. Något oklanderligt.

Något politiskt korrekt, som sagt. Men ändå lite käckt samtidigt, va? Vi snackar ju goa gubbar - och gummor.

Något lite nytt, som samtidigt blinkar en aning mot det gamla?

Något med glimten i ögat. Bättre än en puck där, definitivt. 

Ett frö såddes hos mig då, när jag såg den där förfrågan om förslag. En diffus tanke började ta form. Eller flera.

Jag bestämde mig för att göra ett försök. Försöka leta mig fram till en tanke om vad en hockey-klubbs själ kan bestå av. Trots att jag inte är något fans. Trots att jag sällan följer nationell liga-hockey. Trots att jag knappt vet hur man fixar till en logga. Eller nu, efter att jag hållit på och mixtrat och trixat så himla mycket med bild under förra året, vet jag ju lite mer, men då visste jag inte så mycket, när det här var på tapeten i första vändan.

Och nu när den nya, redan omdiskuterade, loggan presenterades igår, kom jag att tänka på bildmappen märkt VF-loggor. Tänkte att jag skulle spana lite i den igen. Kolla om något var presentabelt alls, eller bara knasigt och fult.

Hm. Inte så dumt. Drog några varv till på ett par av mina logga-försök och tänkte blogga ut dem till er. Bara för att de låg kvar där och skräpade. Bara för att det är lite kul att ge sig på saker man inte riktigt behärskar. Bara för att det är spännande att våga kasta sig ut ibland.

Tror det kom in över sjuhundra glada - mer eller mindre amatörmässiga - förslag, ändå landade det slutgiltiga i en designbyrås proffsighet. Proffsighet är kanske inte alltid så roligt att man vill skratta ihjäl sig direkt, men jag antar att det är oklanderligt och perfekt för sitt syfte. Eller bara skittrist?

Sköt om er.

<3

/helena

ps Nej, jag minns faktiskt inte vilka av mina tankar och förslag som jag faktiskt skickade in. Tror det blev den mörka med neonfärgerna, och någon av dem som ska föreställa skridskospår runt själva klubb-namnet.

Själv gillar jag nog bäst någon av dem som jag inte skickade in. Den översta är ju lite kul. Ögon och frön i samma på något sätt, med solgult runt. Känns som ett bokomslag, med hc i liten stil och allt, något skönlitterärt med andra ord.

De enkla med ljus bakgrund blev väl också rätt okej? Raka puckar på något sätt, med typsnittet vinklat något åt väster, som i Västra Frölunda och västkusten. 

Men den nedersta är nog min personliga favorit. Puckar som rör sig över is, som solstrålar på något vis. (För det var väl ingen som kom att tänka på något annat gult och strålande här, va?) Hehe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar