fredag 24 februari 2012

Space may be used for correspondence


'This' står det nog där före 'space', men det är bortklippt. För i den gamla guldfärgade ramen sitter det ett vykort. Ett vykort, vars motiv, är målat någon gång runt 1900. Konstnären heter troligtvis Philip Boileau, om jag inte har blivit alldeles för lite närsynt på senaste tiden. Signaturen är också något "saxad" för att passa in i ramen. Det blir så när man ska få ekvationen - rektangulärt vykort och oval guldig ram - att gå ut.

Philip Boileau's favoritmodell kallades Peggy, men hette egentligen Emily och var hans fru! Hon förekom på många av hans alster. Och barn i olika åldrar, eller om det är hans egen son som är avporträtterad under sin uppväxt? Här hittar ni ett exempel; 'My boy'. Och här hittar ni flera fina kvinnoporträtt.

Tänk vad man lär sig av att blogga! Man, läs jag, hittar ett fint inramat kort i den stora vida second hand-världen och vips (ja efter en hel del googlande förstås) så vet jag en massa om en konstnär som föddes på 1800-talet i Kanada och dog 1917 i New York. Som jag aldrig ens hade hört talas om tidigare!

'REINTHAL & NEWMAN PUBS. N Y., står det med ännu mindre text på kortets framsida.

Visst är de bedårande?  Mor och barn!


:)
/helena



ps Tänk nu på att behålla skorna på ett tag till, jag menar det ska tydligen bli lite vårväder i helgen, här i södern... Här i en gammal, gammal New York Times kan ni läsa om hur Philip Boileau dog. Den tog lite tid att ladda ner, men det var det värt. Ack, detta lockande gröngräs... mumlar hon spanandes på lermattevällingen utanför fönstret. Hm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar