måndag 24 december 2018

Blommor, outfits, höjdare & lite tecknat



Några av julingredienserna i min mustiga vintage-soppa.

Vi bestämde oss för en slö, god och analog jul.

God har den varit ända från början - vi åt vegetariska grönsaksbullar och mozzarella-paj igår. Tillsammans med hyfsat lokal prinskorv. Som var superdupergod! Så det här med god går superbra. Jansson doftar ljuvlig från ugnen, as we speak. Och köttbullarna är runda och fina och rara - som bara köpeköttbullar kan vara!

Det där med slö verkar gå hur bra som helst. Morgonrocken sitter fortfarande stadigt på. (Mannen hade inte ens morgonrock på sig tills för alldeles nyss... Hans bara ryggtavla syns genom vikväggen i vårt sovrum, om man kikar in där riktigt noga... I avdelningen oväntat bild-julgodis... Får man fota sovande män? Eller anses det som ett brott? Ett välkommet avbrott i julstressen kan det nog anses vara i alla fall. ;)

Myrna Loy. Hennes namn är skoj. Låter nästan som en ploj. Hon kom visst från Helena. I Montana. Där ser man. Började med att spela vamp, minsann. Vamp. Vilket märkligt ord det är, nästan som vampyr.

Och så läser vi, skräckhistorier av Edith Nesbits, högt för varandra. De är kanske inte så jättespännande, men språket hon använder sig av målar upp så klara bilder av allt som händer. Av gamla inbodda miljöer, pianot som den klassiska musiken spelas på, böljande gröna landskap och bilar i violett. Känns nästan som om en spelfilm rullade fram direkt på ens inre vita duk. Borde nog fotat den bokframsidan, den är väldigt färgglad och fotogenisk. En annan gång kanske.

Analog. Jodå. Det går väl också ganska bra. Ganska, som ni märker.

Nu ska jag byta fokus. Fästa blicken stadigt på halmkronan i taket en stund. Sedan god mat. Och trevligt sällskap. Och sällskapsspel. Och vem vet? Kanske åker gitarren fram en sväng sedan också?

Hoppas att ni också har det bra. Och att ni får många julpussar, julklappar och julkramar!

<3
/helena

ps Kalle och hans vänner tittar vi inte på. I alla fall inte i år. Blir rätt sällan numera faktiskt. Vi är ju trots allt vuxna. Har jag hört. ;).

Däremot läser jag gärna om några av våra bästa tecknade vänner i Allers Filmalbum Stjärnparaden från 1937:

"Betty Boop är trots sin ungdomliga och charmfulla person den äldsta av de nu moderna tecknade figurerna. Hon föddes ungefär samtidigt med ljudfilmen. ..."

"Naturligtvis kan man bland alla filmstjärnorna inte förbigå Musse Pigg, varför vi avlägga ett besök hos denne rastlöse lille konstnär och be honom själv berätta. 'Tja, det är inte så mycket att säga', förklarar han välvilligt. 'Jag får nog låta mina gärningar tala för sig själva. Min far, tecknaren Walt Disney, tyckte, att jag var lustig och lämplig för filmen, men de där högmodiga filmproducenterna delade inte hans åsikt. De sade rentut, att jag var omöjlig. Men stjärna blev jag i alla fall'. "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar