söndag 23 december 2018

Med tungan rätt i mun


Kommer ni ihåg när jag tyckte att alla engelska kylskåpsord ville bilda parfymnamn? Hur jag än la samman orden lät de som att de doftade gott. Mestadels gott. Tänker mig att återanvändandet av kylskåpspoesin kan vara något av det smartaste jag har kommit på. (Även om jag som 2010-talsmänniska alltid känner mig väldigt osäker på om det verkligen går att vara den första som kommer på något längre...). En spelidé. Nja, snarare en lekidé.

Tog i alla fall fram en av mina gamla metallbrickor för att försöka hitta på något kul med de svenska orden också. Funderade på om det kanske kunde bli ett filmtema av det hela. Men det gick väl så där. Får nog prova den idén med den engelska versionen istället. En annan gång. Vad bidde det då då? Om det inte blev filmtitlar? Sammansatta ord, helt enkelt. Intressanta sammansättningar. Eller poetiska. Några blev tänkvärda. En del blev rätt lika ord som redan finns. Andra blev mer...låt oss säga...unika.


Är ni med då? En lista på nyskapade, sammansatta ord. Verb och adjektiv och substantiv. Lite huller om buller. Så som orden faller sig och trivs bäst tillsammans.

  1. VATTEN-FÖRVÅNAD. Känslan man kan få när det plötsligt börjar regna. Inträffar ofta dagar när man känner sig lite extra fin i håret.
  2. FÖRLÅT-FRISYR. När man skäms så mycket över något man gjort eller sagt, så att man väljer att kamma sig så snällt att det verkligen syns på håll att man säger förlåt med hela sitt väsen.
  3. VINTER-NJUTER. De stunder då man inte alls önskar sig någon annan årstid än just vinter. Oavsett väder och vind.
  4. MORGON-MJUK. När man stiger upp och direkt känner på sig att den här dagen kommer smeka en milt över kinden.
  5. SÄNG-SANNING. Saker man bara kan viska i största förtroende till någon.
  6. ELEMENT-SEMESTER. När man inte upplever att man har råd eller tid eller miljösamvete att resa bort på solsemester vintertid, utan snällt får stanna hemma istället. (Ett klart favoritord! Jag menar, hur kul!?)
  7. SKRATT-MÅNDAG. När man vaknat på fel sida veckans första vardag och inser att man inte kan göra något annat än att försöka skratta åt skiten.
  8. TROTTOAR-TAVLA. Känns som att det skulle kunna betyda att man halkar och sätter sig på rumpan mitt i folkvimlet på stan va? Men så är det inte. Nej, det betyder, handlar om, de ögonblick när man stannar upp mitt i något brådskande steg och inser att vyn från just den platsen där man står är oslagbar och underbar. Som en tavla!
  9. BOMULL-HIMMEL. När molnen ser ut som mjuka kuddar.
  10. MUN-SVETT. Saliv.
  11. STARK-GRÅTER. När man gråter av insikt. Klarsyn. 
  12. MILJON-KÄRLEK. En sådan som jag känner för mannen! Han är verkligen en på miljonen... (Jul-puss på dig, älskling!)
  13. TVÅ-FÅNIG. Nyord för nyförälskad.
  14. OST-TVEKAR. Specialtillverkat ord för ordintoleranta laktosälskare. Hängde ni med där? ;)
  15. KRAM-KÖPA. Klimatsmart handling.
  16. NATUR-MILD. Klimatsmart handling.
  17. STAD-DIG. Du och din stad i samklang.
  18. LÖK-FYLLA. När du går runt på juldagsmorgonen och övermannas av doften från alla hyacinterna.
  19. HEMLIG-HUND. En hund som bara finns i fantasin. Men den är fin.
  20. VÅG-GALEN. Alternativ beskrivning av en vinterbadare som försöker sprattla sig varm.
  21. PLAST-KOMMA. Ett tveksamt kommatecken. Det vill, men vågar inte riktigt sätta punkt för diskussionen.
  22. O-RIK. Inte fattig. Inte rik. Man har valt att värdera andra värden i livet högre än pengar, bara.
  23. GRÖT-RANDIG. När rimmen på julklappen är omständligare än själva klappen är kul...
  24. LJUS-GRUBBLAR. I stearinljusens sken känns allt så mycket mindre svårt, mörkt och omöjligt. 

Jag har fler. Det blev många, många tvåsamma ord. Men jag tänker mig att vi stannar här nu. Tjugofyra är en sådan rund och fin och god och glad siffra.

En riktigt God ORD-JUL på er!

<3
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar