söndag 30 juni 2019

Festliga blad i kvadrat


De här textila pappersarken alltså. Som jag har använt dem! Som jag använder dem! Sätter upp dem på väggen och klipper ur och använder i kollage. De är så vackra, i alla sin grafiska enkelhet. Och jag vet att jag har visat er dem många gånger förut, men nu behöver jag råd, förstår ni.


Tulpanraderna till vänster, satt uppe på köksväggen som grön inspiration under våren, nu funderar jag på vad som ska få ersätta dem. Festremsan till höger kanske? Fast jag vet inte jag - är den så festlig egentligen?


Tänk, att det har funnits en tid när man la ner så mycket arbete på ett förkläde? (Nu hör jag kidsen viska till varandra: Tänk att det har funnits en tid när någon använde förkläde!?!). Ett broderat förkläde. Och inte broderat hur som helst heller - här snackar vi finlir. Fin-broderi på en vardagssak. Vem skulle ha tid med det idag?


Det skulle vara lätt att tro att allt handlar om hedenhös. Stenåldern eller så. Men icke, här snackar vi bara femtiotal. Det är inte såå länge sedan som tiden till att brodera fanns. Den finns väl i och för sig fortfarande. Det är ju retro-rätt att slöjda och hantverka för fulla muggar nu, men det där verkliga finliret och en långsam anda, den är nog ohjälpligt passé på något vis. På gott? På ont? Både ock, gissar jag.


Nej, det får nog bli det här bladet som plockas fram. Ska nog rama in det. Eller fästa upp det på väggen ovanför köksbordet. "Middagsduk", heter den.

För vem hinner stryka på en äkta, textil finduk i dagens läge? För att inte tala om att hinna brodera en?

Eller vad säger ni?

:)
/helena

ps Älskar. Bara älska, att den långsmala duken - som benämns festremsa - har ett mönster som döpts till "Grå kvadrater". Haha. Festligt värre. Festligt - och grått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar