tisdag 10 december 2019

Digitalt klotter i gott sällskap


Who is in the MUSIKHJÄLPENBUREN och hälsar på nu då? JO! The one and only KODJO!!!


Dancing in the dark, Shoreline, Du måste finnas och den lilla molntussen. Alla superduperbra låtar kräver en puss. Eller fem. Och sedan drog Kodjo en vinstlott i fråge-tombolan: Vilken TV-serie skulle du vara om du fick välja? Tror att frågan löd ungefär så, höll ju på med en massa viktiga pussar samtidigt... Vilken skulle ni välja? Någon tufft va?

Själv skulle jag välja nästan samma som Kodjo, fast jag vill inte leva ett supersnällt liv på prärien... ;). Nej, jag vill vara på Grönkulla. Bättre än på Blåkulla, hehe. Anyway. Har alltid älskat den serien. Om Anne på Grönkulla. Och hennes Gilbert. Visst hette han så? Det var så romantisk. I alla fall tyckte man ju det som romantiktörstande tonåring. Och vackra omgivningar var det ju dessutom på den där ön utanför Kanada.

Allt var ju inte romantiskt, men hon, Anne, levde ju ofta med huvudet bland molnen. Och det tror jag att vi alla borde våga göra lite mer. Våga drömma. Även om drömmarna kan vara små och molnlätta och lätthanterliga och lättgenomförbara. Ibland är det bra att drömma lagom stort. Då slår de ju in desto fortare. Bra grej ju. Äsch. Vilket nattdravel. Värsta vargtimman tuggtuggtugget. Inte ett duggduggdugg substantiellt eller nyanserat eller nåt.


Det enda skälet till att jag får vara uppe nu är att jag borde skriva det jag borde skriva nu. Men det gör jag inte så jag får inte vara uppe. Snart måste jag bestraffa mitt olydiga själv på något sätt... Kanske genom att ge mig själv Musikhjälpen-tittar-förbud resten av veckan? Näääääääääääää. Sååååååå elak kan jag ju bara inte vara mot mig själv. Eller?


YES! FARAH! Hon är ju bara bäst. Bäst, bäst, bäst. Och jag är såå pepp på den finaste - och livsviktigaste - jultraditionen vi har: Musik som räddar liv. Bokstavligen.


Eftersom mitt skrivande verkar ha gått i stå och dvala sitter jag här och klottrar lite och lyssnar på mycket bra musik. Sabina Ddumba live i buren tidigare ikväll. IIIIIIIIIIIIIIIIII. Som i exakt så många i:n som en vrålande tonårstjejsmobbs värsta i:n. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII, vad bra det var. Det är det näst bästa med Musikhjälpen - att få lyssna på ny musik OCH gamla godingar som Last Christmas och krimsigare krams i Mer Jul. (Vet inte vad som hände här riktigt, men jag fastnar alltid i det prickiga. Fast här ser det mest ut som om jag har gett mig själv utslag... Eller nattvakna röda ögon kanske...?!)


Fick lov att göra mig en lite softare variant också. Tycker om hur mitt namn består av en Hel del och en enad.


Just nu Chris Martins ljuva stämma - OOOOOOOOAAAAAAAAAAOOOOOOOAAAAA - COLDPLAY. För att inte tala om Miriams vassa pipa. Vassa vässade stämband. Eller snarare skönt raspiga. Hennes klotter är inspirerat av hennes hårda, varma, mjuka låt som spelades tidigare under natten: Blåmärkshårt.


ÅH. Journey. Just a small town girl, ni vet. Klassiskt var ordet. Anyway. Var ju såklart tvungen att göra något av Daniels namn också. Tänkte verkligen till här... Blev mest konstigt. Tänkte Dan före Dan. Fast som i namnet Daniel då. Asch. Men det är ändå lite roligt att det här typsnittet som jag använde till Daniel heter Miriam. ??!?? Förvirrande värre.


Avstavningar är kul. Mother Cristmas. Ja! Varför inte liksom?


Pussar är också kul. Särskilt när de bildar långa färgglada mönster. Pussar i mängd och parti och långa baner och rader till alla er glada, rara, givmilda människor som tänker önska låtar, skänka lite av ert överflöd och engagera er på olika fantasifulla sätt i MUSIKHJÄLPEN 2019!

<3
/helena

ps Emma Knyckare sjunger. Eller vad det är hon gör? Om en gris. Jahaja. Men rolig och go är hon ju ändå jäntan. Anyway. Ett annat anyway. En annan väg. Börjar nog bli dags att tänka på refrängen. Eller? Nu blir det ju ABBA! Summer Night City. Värmande nostalgi-noter i vintermörkret. Åhhhh. Edith Piaf. Rösten. Det vackra, vackra språket med de rungande R:en. La Vie En Rose. Och Prince. Raspberry Beret. En sån som man köper i en second hand-store, ni vet. Natti natti. Eller God Morgon strax då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar