måndag 28 juni 2021

Språngnick, grötlunk, barkbåt, glottisstöt & gemyt

Jodå. Vi bakade tårta förra veckan. Nej, ingen midsommartårta, bara en tårta. Eller bakade och bakade, vi använde färdiga tårtbottnar och la lite saker däremellan. Eller vi och vi, mannen vispade mest grädde och så, men vi trängdes allt lite gemytligt där i köket ändå. 

Sedan kunde vi givetvis inte vänta med att smaka tills den hade stått till sig, och blivit lite lagom saftig som den bör, utan började glufsa i oss direkt. Den var, tyvärr, inte så god. Snyggare än god, kan vi säga.

Sedan bakade vi en till, för att fira lite extra. Den blev godare än snygg, och då måste jag ändå säga att den är hyfsat snygg också. 

Vi fyller ju år den här veckan, vetja! Fyrahundra år! Heja, heja vår lilla storartade stad - Borås, Borås. Staden man alltid måste upprepa - helst sjunga! - två gånger i rad. Precis som New York New York.

Firandet i corona-virusets skugga har konst i fokus. Det är konstbiennal i stan, och jag har inte hunnit kika på den än, men den pågår ett bra tag till, så det ska väl bli bra med det, så småningom. 

Dessutom rekommenderas picknick på födelsedagsmenyn. Bra idé, måste jag säga. Att var och en, bland sin lilla bubbla av nära och kära, firar tillsammans på något naturskönt ställe. På något smultronställe i staden, eller i stadens utkanter. Eller på landet. Det finns såå oändligt mycket vacker landsbygd runtomkring Borås. Åt vilket håll du än åker råmar hagarna gröna och flirtar de små vattnen blänkande, blinkande blått. I vått och torrt kan du lita på att naturen håller dig hårt i handen här. Här finns det mesta, för det mesta. För de flesta smaker finns det något.

Sedan kan man ju alltid stanna hemma också. I trädgården. På balkongen. Kan ju faktiskt bli den bästa utflykten av alla. Smultronen på just ditt favoritställe kanske inte ligger längre bort än en armslängd? Gräv där du står, heter det ju. Plocka smultron, där du står. 

Här står jag framför den sena eftermiddagssolens väg uppför vår vardagsrumsvägg. En kär vägg, som jag på vintrarna ändå ofta funderar att ändra en smula på. 

- Åh, det är för mörkt med de här mörka motiven här. Säger jag då, på vintern. Nu, i ljusa sommartider låter det annat i skällan. Nu tycker jag om när solen klättrar på den slingrande stigen och sänder sina långa, slöa strålar ändå upp i de dova trädtopparna. På tavlan till vänster alltså, den som är målad av en lokal förmåga. 

Och ekorren, som på vintern är helt kamouflerad i det nästan obefintliga dagsljuset, hoppar nu plötsligt glatt fram där på sin gröna gren i mitten. 

Tavlan till höger ropade jag ju in på en auktion när jag var liten, för trettio kronor, har jag för mig.


Vi plockade förstås fram de fina assietterna från Bo Fajans i midsommar. De som blommar i takt med att den sista tårtbiten bara blir mindre och mindre.

Det var nog bara det. Plus att statsministern har tvingats avgå. Suck. Jag orkar inte prata om eländet. Hoppas bara de kommer på en lösning snart, så att alla får vila lite från ett virus som muterar och roterar och vrider och vänder på sig över hela jordklotet. Ingen vet när det är slut. De som säger att pandemin är slut nu, de tillhör inte världen, de tillhör egoisternas skara. Den skara som vi hoppas ska bli mindre och mindre och mindre och...

Läste ni om Teddy? Jag tror hon hette så, flickan som är en av alla barn som tvingas arbeta i pandemins kölvatten. Läste om henne på svt, som fått sina uppgifter från BBC. Teddy. En flicka i Uganda, som inget hellre önskar än att få gå i skolan och lära sig saker. Men hon måste jobba och hjälpa till att försörja familjen i dessa extraordinära och för många väldigt svåra tider, fast hon bara är nio år gammal. Nio. NIO!

Sköt om er.

<3

/helena

ps Språngnick, han gjorde visst ingen sådan när det behövdes som mest - Ronaldo. Grötlunk. En lugn och skön midsommar hoppas jag att ni också hade. Jag la barkbåt i scrabble. Och gemyt. Vilka gemytliga ord, va? Och glottisstöten då? Jo, ett av alla de ord man lätt kan fastna i när den stora tjocka ordboken kommer fram i samband med att något helt annat ord bara måste kollas upp. Glottisstöt - "explosivt språkljud som bildas när stängda stämband plötsligt öppnas (förekommande bl. a. i danskan)". Ja, jag vet då inte hur det låter. Antar att du måste vara dansk för att förstå. Eller nåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar