fredag 11 juni 2021

Varsågoda - ett framtrollat sommarlov!

Abrakadabra, kan man ju också säga. Eller abracadabra då, när vi vill göra oss förstådda över språkbarriärer. Men här passade ramsan med sim- i början bäst, fast den är yngst. Enligt tjockaste ordboken fanns trollformeln på a redan i slutet på 1700-talet, medan simsalabim inte är äldre än cirka 120 år. Antika ord är de dock båda.

Anyway. Jag bad den lilla kaninen, snällt, att flytta på sig, så att jag kunde trolla fram ett helt litet sommarlov åt er. Eller litet och litet, ganska långt är det ju. Åt er? Nja, mest åt alla goa ungar som verkligen behöver få vila från sin, och vår allas, småkämpiga covid-vardag, tänker jag.

Fast lite till oss vuxna är det också förstås. För jag tror vi är många som tänker på våra egna sommarlätta steg vid den här tiden. På humlor, fjärilar och andra små som höll oss och syrendoften sällskap på vägen hem, den där allra sista skoldagen innan det ooooooooääääääääändliga sommarlovet äääääääääääääntligen började.

Jag skrev ner en simpel liten sak också. Med hjälp av min bästa, tjockaste, klokaste vän ordboken.

 

Simhud

simma

simsätt

simtag

simfågel

simpa

simdyna

simfena

simfot

simbassäng

simborgarmärke

simbälte

simbyxor

simand

simsport

simplex

simsätt

simsnäppa

simskola

simulant

simkunnig

simlärare

simmagister

simmig

simmare

simplifiera

simpromotion

simpelkort

simsalabim

simhopp rätt ut i grönskan!

simma lugnt

(helst utan sim-kort...)

 

Sköt om er. Och kidsen.

<3

/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar