lördag 15 juni 2013

Jag måste tänkt på Edith


Vi parkerade bredvid ett hav. Vi passerade en stad. Nästan som i förbifarten. Jag höll ut mobilen genom det nerrullade sidofönstret och fångade en våg. Och en annan sorts våg. Det var de enda två motiven som fastnade. De två enda. - Konstigt, tänkte jag, hur det kan bli ibland.

Sedan, när vi kom hem, öppnade jag den bästa lyriken. Ögnade igenom en massa gamla strofer om hav och krig och kärlek och allt det där andra. En hel del tidlösa ord, andra lite mossigare nu. Fast många fortfarande giltiga och tänkvärda. Men så slog jag upp sidan 200 och plötligt så förstod jag. Att jag måste ha tänkt på Edith.
 
DAGEN SVALNAR...
 
                         IV

Du sökte en blomma
och fann en frukt.
Du sökte en källa
och fann ett hav.
Du sökte en kvinna
och fann en själ -
du är besviken.
 

/Edith Södergran

ur; "Den bästa lyriken",
ett urval av Stig Ahlgren
Bokklubben Svalan
Albert Bonniers Förlag
Stockholm 1946



:)
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar