tisdag 18 juni 2013

Kärt barn har många namn


Där stod jag mitt bland mina favorithyllor på bibblan, förde pekfingret långsamt över alla de brokiga 90-tals-inredningsböckerna. Och vidare över de något mer sparsmakade från 2000-talet. Plötsligt gjorde pekfingret en tvärnit framför en märklig titel; "Hemma hos diktatorn". ?!

- Vem i hela världen lånar en sådan bok?

Jag.

Jag kunde inte låta bli, blev plötsligt så nyfiken när jag höll den leopardfärgade boken i min hand.  Var bara tvungen att låna den. - Ska inte läsa den "på riktigt", bara kika lite.

Det är ett tag sedan jag lämnade tillbaka boken nu, men de senaste dagarnas prat om Nelson Mandela och hans hälsa fick mig att tänka på den igen. Jag tänkte på hur olika människor kan vara.

- Tänk att människor kan vara födda ungefär samtidigt, på samma kontinent. Men ändå i helt olika, skilda världar.

Peter York raljerar och ironiserar rejält i sin s.k. inredningsbok. Vi får följa med hem till diverse despotiska män - och en och annan kvinna i ungefär samma liga - som hade en särskild förkärlek till det här med djurhudar, guldglitter, marmor och mycket annat överdådigt.

Mr Hitler himself hade sitt eget porträtt på väggen. Det hade tydligen Mussolini också. Jahaja.

Imelda Marcos (hon med alla skorna, ni vet) hade en stor målning på väggen i sitt och makens sovrum, föreställande henne själv som Venus uppstigen ur sitt snäckskal. Jahaja.

Och så där håller det på. Men boken innehåller en hel del fakta om diktatorerna också. Jag höll inte mitt löfte helt och hållet - det om att inte läsa "på riktigt". Om Idi Amin läste jag t.ex. en hel del. Nu sitter jag här med alldeles för mycket kunskap om en av historiens ruskigaste män. Brrr. Hoppas att jag glömmer allt lika fort igen.

Här hos amazon kan ni tjuvbläddra lite i "Dictator style", om ni vill, och läsa det mycket underhållande förordet av Douglas Coupland. Ha ha, jag bara älskade avsnittet där han framhåller likheterna mellan ett tonårspojkrum och ett diktatorssovrum. Läskigt kul!

Här hittar ni en intressant SvD-recension av boken som nu har sju år på nacken, eller ryggen då kanske. Bokryggen.

Här hos Bokbörsen finns ett par ex. att köpa.

Eller också får ni väl göra som jag, "smyglåna" den på biblioteket.

:)
/helena



ps Här kan ni läsa om en älskad, högt respekterad och seglivad hjälte istället! Och alla hans många namn! Vi håller tummarna för att han snart får fira sin 95:e födelsedag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar