onsdag 23 januari 2019

Det kliar på bokryggen


Började fundera på en framsida. Till en bok. Hur skulle den kunna se ut? I min version? Med böcker på, såklart! Idén känns visserligen redan ganska gjort, som så många andra idéer i vårt tvåtusennittonde tidevarv. Men jag vände mig om, mot, till min egen gröna bokhylla. Ett särskilt hörn jag gillar där. Med en bokstapel som är snyggare än bra.

Jag vet, ett bokstavligt helgerån, att inreda med böckers utsida istället för insida. Bokomslagsförslaget ovan skulle kanske kunna passa en lyrisk bok? En postmodern? Med många, (o)romantiska passager. Typ så här:

Han log
Hon lyckades le tillbaka, samtidigt som hon sträckte sig efter BH:n och mobilen
Han var självklart snygg, men inte snyggare än alla SMS som stod på kö
Han sträckte sig efter henne, utan att hon såg det
Hon log, som om det fastnat 
Han log inte
Han sträckte på halsen för att se bättre ut
Det hade snöat igen
Ett tunt täcke
Han frös
Hon skrattade
Slängde håret bakåt som på film
Han slängde bananskalet
Hann inte äta mer nu
Måste skotta
Det är ju inte skottår i år, tänkte han och stängde sedan ytterdörren tyst efter sig
Hon log
HaHa
Såå dåligt

Oj, det där sista tillhörde inte själva "dikten". Bäst att ha en bättre framsida än innehåll då kanske...


Om vi snackar deckare, kunde kanske det här vara något? Lite mörkare, med klassiskt glödande kanter.

Ska fråga mannen om han vill ha en sådan här framsida till den kriminalhistoria han håller på med nu. Han skriver mest för sig själv och mig och byrålådan numera, tycker det är den bästa avkopplingen - och publiken. Så en framsida som gör sig bra när man öppnar översta lådan i byrån, är kanske just precis det bokomslag han vill ha?


Och så faktaboksversionen då förstås. Pixlig och öppen för för(s)lag. Med en upplysande prick över i:et.

<3
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar