onsdag 9 januari 2019

I min hand - Ett magiskt ackord, Gosa med en gran, E.


Det här är den allra första I min hand som jag tog. Kallade den först för Road trip.

Kom på fem minuter innan den förste blev den andre; att visst tusan, om jag vill att den här bildidén ska bli bra och bärande, måste jag nog börja redan idag. Så då greppade jag mest bara något i min närhet. Det blev min barndoms leksaksbil. Den som håller många mil (än). Bästa kvalitén på leksak, om ni frågar mig. Den gula ratten är fortfarande lika gul och kul. Här får de saltgodissmå däcken rulla ut över ett ökenlandskap - min snustorra vinterhand.

Sedan, tror det var följande natt till och med, drömde mannen en låttext. ?! Jo, det är sant. Han drömde att han skrev en låt. Vi tar en kort strof ur den ihopdrömda texten strax. Men först information, ett påpekande, för alla er som inte heller har full koll på alla gamla bilmodellers alla gamla konstiga namn. Det fanns en bil som kallades för Opel Accord. Med två C:n. Tror jag.

Nu, en strof, av (den sovande) mannen:

Jag drömde om vår gamla Opel Kapitän
Den som du tyckte var så frän
Nu stod den på en gammal ödslig kyrkogård
Bedrövad över att bytts ut mot ett magiskt ackord


Nu slängs väl snart den sista barriga julgranen ut, men jag gick ut och gosade med en grön och grann och fin och levande istället. Det ser visst ut som att jag gör den illa, men så var det inte, vi gosade bara. Kramades.


E som i Elsa Beskow. I E-post och Eviga Kvinnor-Vintage. Och i en massa andra Elementära saker.

<3
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar