måndag 21 januari 2019

Tulpan(troll)konster


Det är väl lite typiskt mig, lite typiskt så som jag håller på när jag egentligen ska göra något annat. Jag ska skriva, är det tänkt. En del in hit, en hel del annat. Men ibland kommer orden av sig. De har väl inte vissnat direkt, men de behöver ny näring. Då får man ta en liten paus. Försöka vattna hela den stora, ogreppbara meningsbyggnaden och vänta på att de minsta bokstäverna ska suga upp tillräckligt mycket vätska för att orka fastna på pappret igen. Lite så. Fast inte fullt så flummigt och inte fullt så fyllt av knasiga metaforer...

Vad gör jag då istället? Medan jag väntar? Lattjar som vanligt med en bild. En bild som inte ens är min från början. Det är i och för sig väldigt ovanligt. 99, 99% av bildmaterialet här inne är helt mitt eget. Visserligen, när man förvränger ett original tillräckligt mycket, förvandlas det ju så småningom till något helt eget. Som bilden ovan.


En bra bild är en bra bild är en bra bild, som jag brukar säga. Den tål att trollas med. Och det här är verkligen en bra bild.


Den funkar till och med som kyrkfönster.


Eller serieteckning.


Originalets färger ser ut ungefär så här. Även om bilden är beskuren på mitt foto här.
"Visst kan man köpa ett tiopack tulpaner och slänga dem i närmaste vas. Men med nya arrangemang och roliga vaser kan buketten från snabbköpet bli ett riktigt konstverk."
Så står det i inledningen på den inspirerande tulpanartikeln i Hus&Hem nr 2, 2008. Ett favoritnummer, som jag nämnde i förbifarten häromdagen. Med ett av de vackraste tulpanreportagen jag någonsin sett. Jag bara älskar dessa platta papperstulpaner! Eviga favoriter. Särskilt de små avklippta blomhuvudena, placerade en och en, i glaskandelaberns armar!


En riktigt bra bild gör sig lika bra utan färg.


Åtminstone nästan lika bra. Det här blev mitt bästa slutresultat. Inte så dåligt tulpantrollat va?
"På vårvintern kan man byta ut stearinljusens sken mot glada tulpaner. ..."
Inte ett så dumt sätt att börja vintage-veckan på ändå va? Med sju bilder på återvunna, återupplivade tulpaner.

<3
/helena

ps Sigbrit Kvarning är "mamman" bakom de vackra arrangemangen i nämnda Hus&Hem-nummer. Texten är skriven av Nina Sederholm. Och fotona är tagna av Kent Billequist. Hoppas att ingen tar illa upp för att jag har lattjat lite med deras fina Tulpankonster. Hoppas att de ser det som den hyllning det är menat att vara!

pps Är glad att kunna konstatera att de förordade svenskodlade tulpaner redan då, för mer än tio år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar