torsdag 24 januari 2019

High 5! vintage - (Men inga) runda ord


Fem runda favoriter. Ni har sett dem alla förut. De tål att tittas på. Verkligen. Igen och igen. Vi tittar närmare:
  1. Den utsnidade asken - ögongodis, helt enkelt.
  2. Dagarna i sin nysilverhållare. De slitna, vikna, välanvända dagarna. De kommer och går och kommer.
  3. Dubbelt runt. Fast i egentligen mera ovala glas. I bågen som låg i ett glasögonfodral som jag ropade in en av alla dessa välanvända, vikna vintage-dagar.
  4. Det är en mortel av något slag. Tror jag. Har försökt sniffa mig till om det funnits kryddor som stötts och blötts i den svarvade skönheten. Men jag vet inte. Har fortfarande inte forskat djupare i saken. Ibland tar det lång tid innan saker och ting hinner malas klart i minnets (och tidens) kvarnar.
  5. Det bor två fåglar på min bricka. De häckar där, året om. Året om får de lufta vingarna bland utslagna blomster och doftande snår. Det ni!
Funderar på att låta brickan komma med en nypa återvunnen, ny vår till ett av våra fönster igen. Tycker om att se småfåglar både innanför och utanför fönstren. De utanför kvittrar dock en aning högre. Som tur är.

<3
/helena

ps Ville bara se om ni var vakna, därav Harold Lloyds glada ögon mitt i alltihop. En filmstjärna med brillor som kännetecken. Men de hade han tydligen inte från början: "... född 1893, visade sig på filmen första gången 1913, men då fattades ännu hans sedermera så berömda glasögon. Dem hittade han först på att pryda sig med en dag, då han bara skulle vara en i massan och därför kände behov av att skilja sig en smula från mängden. ..." (ur Stjärnparaden, Allers Filmalbum, från 1937).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar