lördag 26 januari 2019

High 5! I min hand - sött & salt


Titta, vilka otroliga färger! Gammelrosa, dovt blått och gyllengult. På väskan jag fick i födelsedagspresent av mannen för några vårar sedan. Tantväskan. Ett par, tre gånger har den fått komma ut och lufta sig. Minns att den var med på invigningen av Textile Fashion Center, till exempel. Kommer ihåg att jag fick beröm för den då. Men det är ju inte jag som borde få berömmet, det är ju mannen. Och framförallt hen som har broderat hela blomsterhärligheten! Förmodligen en hon. Men man vet ju aldrig. Det finns faktiskt män som broderar.

Masken, ansiktsmasken, maskeradmasken, hittade jag bland röda stjärnor och runda domherrar i ett Mors Julbrev från 1975. Ni vet ett sådant där julkuligt A4-kuvert fullt med pyssel. Vet inte om sådana fortfarande trycks och ges ut? När jag var liten tillhörde de julens självklara förberedelser. I alla fall för mor. Och barn.

Tröjan. Ni känner säkert igen den. Den används flitigt kalla dagar. Den är så varm och go och snäll och glad. Vintage. Vad annars. Förmodligen från 1980-talet någon gång. Ser ut så på färgerna och mönstret i alla fall.

Liksom saltströaren. Skriker ju nästan åttiotal om den bulliga designen och de klara pastellerna. Japan, står det undertill. Och "Handcrafted". På ena sidan en blålila hyacint. På andra sidan en rosa tulpan. Bara att vända andra sidan till, när man så vill och behagar.

Det var den specialaren det. High five-vintage OCH I min hand. Hoppas att ni gillar att återse några av mina käraste prylar i nya sammanhang.

:)
/helena

ps Men den femte favoriten i High 5:en då? Vart har den tagit vägen? Var är den? Det enkla svaret: Kvar på sin plats i köksskåpet. Pepparströaren alltså. Den fick inte plats i handen. Men vad gör väl det, den ser ju ändå exakt likadan ut som saltströaren. Skiljer visst bara något hål eller så. Så det så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar