söndag 7 februari 2021

Är det en snygging bakom björken?

Det känns som det spirar lite i luften här. Kan det vara kärlek? Av den lite mognare sorten förvisso. Sådan som aldrig rostar. Ja, varför inte?

Nalla undrar varför jag aldrig sätter upp den nya almanackan, den med gamla Borås-foton i. Den som jag fick i typ julklapp av bästa mannen. Den som Borås Fotoklubb har producerat med den äran. Jo, det är för att jag har fastnat, förstår ni. 

Jag, och min fantasi, har fastnat i juni. Fast jag vet inte om det är just juni på fotot. 1953 är det i alla fall.

Men hallå, titt ut! Där är han ju - snyggingen. Ser ni inte, till vänster där? Hoppsan hejsan. Halloj. Fast säg inget till mannen, är ni snälla. ;)

Grythyttan-möbler och den lummiga serveringen vid Borås Teater. Kaffe med dopp och långt gångna musöron på björkarna, kan tänka. Det är där jag har fastnat med näsan, i juni, för även om jag inte längtar till sommaren direkt, tycker jag bilden på den här sommaren är underbar. Svartvit sommar när den är som mest utslagen och grön och spirande. 

Det är därför just den här sidan ligger uppslagen, för att den är oemotståndlig för fantasin, för att det nästan går att känna doften av kaffe och hägg. Eller syren? Och för snyggingens skull, såklart!

<3

/helena

ps Lite off topic här nere den här gången kanske, men jag vill bjuda på ett par citat ur ett par av böckerna vi håller på och högläser ur just nu. Tjugoen moderna klassiker av Göran Hägg. Och ett par rader ur Nalle Puh. Ni får själva lista ut vilket som är vilket...

"... Ett säkert sätt att inte bli klassisk är att välja de tidlösa ämnena och eviga frågorna och uteslutande hålla sig till dem. Inget är nämligen så tidsbundet som det sätt man vid ett givet tillfälle väljer att vara tidlös på. ..."

"... Senare, när alla sagt 'God natt' och 'Tack för idag' till Christoffer Robin, gick Nasse och Puh hem mycket tankfulla, och en lång stund var det tyst. 

- När du vaknar på morgonen, Puh, sa Nasse slutligen, vad är det första du säger till dig själv?

- 'Undrar vad vi får till frukost?' sa Puh. Vad säger du, Nasse?

- Jag säger: 'Jag undrar, vad det ska hända för något spännande i dag?' sa Nasse.

Puh nickade tankfullt.

- Det är samma sak, sa han. ..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar