torsdag 16 december 2010

Help!


Medan jag sitter här och funderar på om jag ska skicka några julkort med den gamla hederliga snigelposten...eller inte!??!( De måste ju postas senast idag i fall de ska ha' ett julporto på & garanteras framkomst innan dagen D, eller J då som i julafton :) så tänker jag på alla miljövänligare & omtänksammare? alternativ som finns idag. Visserligen brukar vi oftast skicka kort till förmån för Unicef eller något annat behjärtansvärt, men ändå...

Mina tankar går till Musikhjälpen; "Musikhjälpen är ett insamlingsevenemang som anordnas i samarbete med Sveriges Radio, SVT och Radiohjälpen. Under temat "barn är inte till salu" stödjer musikhjälpen i år kampen mot barnhandel och startar en insamling via Radiohjälpens insamlingskonto 90 1950-6."

Musikhjälpen 2010, startade i måndags och pågår för fullt t o m den 19:e, nu på söndag alltså! Från en glasbur i Malmö sänder årets programledare: Martina Thun, Jason Diakité(kanske mer känd som Timbuktu:) och Nour El Refai, non-stop musik, twentyfour-seven. Önskemusik ifrån oss tittare och lyssnare! Det går bra att SMS:a in sin önskan & samtidigt skänka en slant. Bra va'! Gå gärna in på någon av mina länkar & läs mer, där finns massvis av info om bl a årets tema "barn är inte till salu" och exakt hur du gör för att skänka och/eller önska låtar.

Mina tankar slinker ner för "minnets gata", memory lane. Jag tänker på förra årets musikhjälpen & förrförraårets :), då jag förgäves försökte önska ett par musikgodingar, t ex den här! en av de bästa kärleksförklaringarna jag hört!, men en femtiolapp för varje önskeförsök kom förhoppningsvis någon till nytta.

Två exeptionellt fina sånger, önskade av några som hade mer tur än jag :), finns kvar i mitt minne ifrån förra året. Jeff Buckleys tolkning av Leonard Cohens "Hallelujah", den ger mig rysningar varje gång jag hör den...bara introt...mmm.

Den andra låten är en kärlekssång, sjungen på skånska (bara en så'n sak!), av den multibegåvade Emil Jensen. Han ska få ett eget inlägg någongång, för detta är inte en kille man lättsamt sammanfattar i ett par meningar...även om Mikael Wiehe har gjort ett försök: "Emil är många feta personligheter i en tunn kropp. Har du sett Emil har du sett världen."

Så medan jag funderar vidare...lyssna gärna på Jeff, Leonard & Emil, klicka på länkarna ovan, kom i julstämning, önska en låt, titta på Musikhjälpen (sänds även på svt2, på natten och förmiddagen), skänk en tanke och kanske en liten slant till förmån för alla barns rätt till ett bra, självständigt liv.

Så hörs vi senare.
/helena

Ps  Ha, ha, jag höll ju  nästan på att glömma att tipsa om auktionen med stort A, galningarna :) FILIP & FREDRIK, auktionerar ut en MIDDAG, tillsammans med dem, till förmån för Radiohjälpen. Den finns Här! på Tradera! Sist jag kollade var den uppe i 48 bud med 15 000kr som ledande...det blir till att plocka fram den stora plånboken...för någon som har en sådan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar