tisdag 7 december 2010

I Madickens fönster





                                                   I mitt sovrumsfönster bor Madicken.


Astrid Lindgrens sagojul, så heter detta samlarblad, som gavs ut av Posten Frimärken 8 november 2007. Det var min snälla man som gav mig det, som en adventspresent det året. Jag ramade genast in det och lät det stå framme över den julen.

Sedan dess har andra bilder "lånat ramen", allt ifrån ett fint hyllningsfoto; Michael Jackson 1958-2009, till en bild av en vårig tussilago. Även en beskrivande illustration till Teskedorden har mellanlandat innanför dess glas. Och icke att förglömma en maffig hund, ett vykort från utställningen AnimalWorld.

Nu har det rara julfönstret letat sig tillbaka in i ramen igen! De jular Astrid Lindgren beskriver, bl a i Bullerbyböckerna, bär med all säkerhet drag av hennes egna barndomsjular på Näs. Astrids brorsdotter; Gunvor Runström, berättar bl a så här: "...Vi barn brukade komma in i farmor Hannas kök på Näs på julaftonsmorgonen och förundrades alltid över att den oreda som rått där kvällen innan, övergått i en stilla julefrid...." Vidare berättar hon: "...Farfar Samuel August slog upp familjebibeln och började läsa julevangeliet med sin karakteristiska röst..."  "...Och så äntligen julklappautdelning!..."

Här kan ni läsa mer om Astrids föräldrarI boken Samuel August från Sevedstorp och Hanna i Hult skriver vår kära Sagotant själv om sina föräldrar, en hyllningsbok skulle man kunna kalla den. Jag har den själv i bokhyllan någonstans, det var längesedan jag läste den, men jag minns att det var en fin kärlekshistoria.

Får ni ändå inte nog kan ni ju alltid läsa lite om tyskarnas smått galna? kärlek till Astrid Lindgren-land, Sverige, som en slags utopisk Bullerby! Bullerby-syndromet! (ska stavas med tyskt y) Kanske har ni hört talas som den tyska TV-såpan "Inga Lindström", som utspelas i idylliska svenska miljöer. Avsnitten har titlar som: "Moln över Sommarholm" och "Längtan till Marielund". Jag måste bara få tillägga: Fniss!

Vi Hörs!
/helena
ps snart är det dags att skicka julkort, årets julmärken hittar ni HÄR
ps 2 Glöm inte att gå in på FABRIKEN & smygkika in i fler fönster!


Citaten är hämtade från ovanbeskrivna samlarblads baksida.
Frimärkena visar bilder ur berättelser om Lotta på Bråkmakargatan, Madicken
och Pippi Långstrump. Illustrationer: Ilon Wikland och Ingrid Vang Nyman.
Grafisk form: Olöf Baldursdottir. Tryck: Offset, Posten Frimärken.
Samlarbladets illustration: Ilon Wikland.
Grafisk form: Norbert Tamas.
                                                 



                           

4 kommentarer:

  1. Ju mer jag tänker på Astrid Lindgren, så inser jag vilken fantastisk författare hon var.

    Madicken så fin i fönstret.
    Ha en skön dag.
    Nu ska jag ila till jobbet.
    Kram Lissen

    SvaraRadera
  2. Vad vore barndomen utan Astrid = fattigare.
    Kram LiseLotte

    SvaraRadera
  3. Hej & tack för snälla,goa kommentarer!

    Ja, hon är allt en stor del av vårt kulturarv, den där Astrid :) Vad är väl ett Nobelpris, när man har vunnit så många barns hjärtan, i flera generationer dessutom.

    Sköt om Er.
    /helena

    SvaraRadera