onsdag 1 december 2010

Granat






Detta läckert röda fat står normalt sett på skåpet i hallen, men jag "släpade" fram det i ljuset, så att det skulle synas ordentligt hur fint det är. Det är ett Rörstrandsfat, undertill finns en signatur som jag alltid har tolkat som CA, i ärlighetens namn skall sägas att jag aldrig gjort några större efterforskningar varken runt fatet eller just de initialerna. Inte förrän nu, kanske är det ändå OA, Olle Alberius,(här finns en fin bild också!) verksam på Rörstrands porslinsfabrik, mellan åren 1963-1971. Klicka gärna in er här Svenska porslinsstämplar och här på Rörstrands konstnärers signaturer, om ni är intresserade.

Granat-fatet är fyndat på MYRORNA, för länge sedan, det kan vara 15-20 år tillbaka i tiden. Det var i alla fall på den tiden när det verkligen gick att fynda 2nd hand, på riktigt. Innan hypen runt loppisar och återvinning hade börjat sina storhetstider. Jag kommer inte ihåg vad jag gav för det, troligtvis inte mycket, det tillät inte dåtidens plånbok...heller :).

Idag står det alltså i hallen, lämpligt nog med äpplen i, helst vackra svenska så klart, även om fatet egentligen är för vackert att täckas, ens med äpplen...
Det är så praktiskt att kunna sträcka sig efter ett Ingrid Marie, som mellanmål, på vägen ut. Eller härligt att mötas av den ljuvliga doften av ett, ja välj själva...,( min man hojtar, Astrakan, de smakade ju så gott när man åt dem som barn!) när man precis kommer innanför dörren.

Vill ni läsa om fler saker som hände mig för ca tjugo år sedan :), så klicka HÄR och HÄR, eller scrolla ner till mån-och tisdagens inlägg.

Ha' en skön ( & grön) dag!
/helena

ps. Blev ni väldigt sugna på äpplen, så kan ni läsa om gubbäpplet...eller gå in i ett speciellt sällskap...

4 kommentarer:

  1. Fatet är fint, men de hallonröda lovikkavantarna är ännu finare! Tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Eli: Visst är de fina! Å nu har jag dessutom äntligen fått tummen ur :) och tvättat jackan som passar till, så att jag kan ANVÄNDA vantarna också...
    /helena

    SvaraRadera
  3. Det jag reagerade mest över på bilderna var det otroligt härliga röda vantarna! Me like!!

    SvaraRadera
  4. Petra: Det är klart att en pysseltoka :) som du, har vett att uppskatta riktigt hantverk!

    Vantarna är virkade av en lokal slöjdare, de säljs i en hembygdsgård, ute på "landet". Ett sådant där härligt ställe, där många lokala förmågor säljer sina egentillverkade alster. Där finns allt ifrån träsaker till vackra hemtillverkade ljus representerade.

    Någon gång varje sommar blir det att vi kikar in där & då passar jag på att köpa mig ett par lovikka, ibland. Vad kan passa bättre att inhandla, just då, mitt i sommarvärmen? :)
    /helena

    SvaraRadera