onsdag 27 februari 2013

'amen, våren då?


Det finns så mycket att säga. Nästan alltid.
Så många texter att skriva.
Om bra böcker.
Om filmer som man absolut inte får missa.
Om alla filmer som man aldrig i livet kommer att hinna se. Inte ens om man lever i tusen år, eller så.
Om alla böcker som bara ligger och väntar på att bli lästa. Och om det fåtal som man faktiskt har lyckats läsa ut.

Men jag bara fastnar nu, bland alla fotona. Särskilt de i den där mappen. Den som jag döpte enl. ovan.


Överallt rosa. Mer än femtio? nyanser av rosa som invaderar vårt hem. De letar sig in i alla ännu vintriga vrår. Vill väl förvandla dem till vårigare vrår.

Färgen som jag inte har gillat sedan jag var fjorton, kanske på det femtonde. Då under det pastelligaste av årtionden.

Är den här för att stanna nu? Den kära, Nasse-skära.


Det är ändå den blåa blomman som jag tycker bäst om, den blåa blomman som prunkar på kuddfodralet. Ifrån Indiska.

Fast jag fångade det förstås på andra varvet. Second handvarvet.

Och en ananasskål att förvara sina rosa! små våräpplen i - det måste väl alla ha? Det tycker i alla fall ja'!
I Italy växte tydligen ananasskålen upp, men det var i loppislandet som jag skördade den. Och äpplena.


En liten bok att skriva upp viktiga saker i. Det tycker kanske inte alla att de behöver nu. Men när handen tröttnar på sin tangentbordsvals, då kan det vara bra och fint och skönt att luta sig mot någon annan ibland. 
- Hej, blyertspennan! - Kommer du ihåg mig?


Den precis lagom lilla boken ska nog någon annan lagom liten få.

Men vill ni veta en hemlighet? Vilka som är mina absoluta favoritöronhängen?
De med Nalle Puh på. Jodå.
Man är väl inte större än man gör sig. Tänker Nasse. Och jag.


:)
/helena



ps Nu ska jag  gå och hänga upp det nytvättade, vårdoftande? kuddfodralet på tork. Ska bara räkna lite först; bok, kuddöverdrag, ananasskål och ganska många små trääpplen kostade inte ens en femtilapp.
- Bra, sa mannen, betalade och log. Och så sa han grattis, i förskott. Ganska långt i förskott. Men vad gör det? Man måste ju passa på när ananasen är mogen. Eller nåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar