fredag 28 februari 2020

Vår. Rabatt. En dikt. En vas. Fyra årstider.


Halloj. Här kommer jag med blommor. Helgbuketten. Nej, faktiskt en hel liten rabatt. En rund och naggande god rabatt. Den heter ju så, vasen. Rabatt. Med den välkända bokstavskombinationen UE undertill.


Vad har ni gjort sedan senast då? Jag har skrivit ett par rader. Och letat fram ett par visor med vårsol i blick.


På en byväg om våren. Fin titel va? Thore Skogmans ständigt lika glada stämma. Men det var visst någon annan som skrev den? Kai Gullmar? Och någon mer? Ska kolla noggrannare snart. För snart är det visst vår.


Ja. Jo. Det ÄR samma foto fyra gånger i rad. Men ljuset skiftar. Med årstider, med timme på dagen, med snömängd på marken, med löv i träden. Fast på hösten är förstås ljuset gulare. Varmare. Varje ljus har sin särskilda ljuspunkt och charm liksom.

Och just det ja, jag skrev ju en sak till er också. Inspirerad av den kanske mest klassiska av alla vårsånger. Min vår är din vår. Din vår är min vår. Eller hur det nu var. Håll till godo:


Vår
Visst är den det
Allas
Vår
Inte bara din
Eller min
Eller alla vackra flickors

Vår vår

Luften är vår

Luften är fri, trodde vi
Giftfri
Avgiftsfri
Avgasfri

Aldrig har något stått oss så dyrt, som tron att luften var fri
Att den var vår att misshandla och blanda oss i

Vi ville ju bara utrota ogräs, sa vi
Vi ville ju bara flyga jorden runt, sa vi
Vi ville ju bara stå på tomgång en kvart, sa vi

Och våren blev allt mindre vår för varje vår som gick

Inte bara din
Eller min

Vår

Vår vår

<3
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar