onsdag 25 januari 2017

Nu sitter jag här och ljuger igen


Livet på en pinne
Alla fåglarna inne
Alla hästarna på plats
Like a glove
Som gjutet

Bra rutet!
"Ruter i den tösen du!"
Tungan slinter
När det är vinter
Mörkt och kallt och disigt
Svårt att se någon öppning i molntäcket

Barnen sover
Lugnt lugnt om natten
Katten smyger
På monstren under sängen
Jamar och förmanar
"Låt dem sova!"
Tids nog blir det deras tur att leka vuxna
Svansen mellan benen
Men inte på katten, aldrig på katten

Alla klagar
Och jagar
Någon annans dröm
Någon annans mardröm
Klagar och klagar och klagar
"På att ingen gör någonting!"
Gör någonting själv då!
Vill man säga
Men det gör man inte

"Och bilen går bra?"
Jodå
Tackar som frågar
Att de bara vågar

Sågar och sågar och sågar
Varandra och oss andra
Vår oförmåga
Att ta ansvar och handskar på oss
Hårdhandskar

Havregrynsgröten blir klibbigare och klibbigare
Precis som inställsamheten
Och här går vi med våra låtsasgoda samveten
Och uppehållna sken

Solen har inte visat sig på ett tag
Trist och glåmigt och alla jävligheters lag
Ge dig inte i lag med dåligt väder
Dåligt humör
Bra humör är bra att ha på fickan
Sa flickan
Vände på klacken
Och blev cheerleader för en hel generation surpuppor

Jaja
Vad är väl en bal i Vita Huset
Nu får vi betala priset
Lyfta vår egentillverkade buckla mot skyn
En har jag på bilen
Den går att laga
En har jag på hjärtat
Men det går och går och går nog ändå

Slutet gott
Allting jättegott
Jättejättejättegott
Särskilt gröten
Och medicinen
Måste smaka
På min egen
Någon gång
Någonstans
Snart

Livet på en drinkpinne
Föreslog någon någon
Absolut sa absolutisten
Själv äter jag bara det godaste
I mitten
Och grädden på moset

Nonsens
Sa jag Nonsens?
Pratar jag någonsin om Nonsens?
Nonsens
Det är katten
Som heter så


:)
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar