fredag 6 januari 2017

Vem vattnar nattens tankar?


Det ligger ett tunt lager snö på mina tankar
Ingen ser vad jag tänker
Det är mörkt här
Men det är det ingen som ser

Snön ligger och jag med
Vi bidar
Väntar
Bildar drivor
Av förväntan

Ingen ser vad någon tänker
Det är mörkret som har fallit
men det är det ingen som ser

Ligger vaken
Naken
Inte bokstavligt, bara nästan

Snön är tunn
Lövtunn
Som Lövtunn biff från Findus
Det vet nästan alla
Men ingen, nästan, låtsas om att någon annan vet eller äter det

Jag ser vad du tänker
Inte för att jag är synsk utan för att du är genomskinlig
Som ett tunt lager snö

Vaken
Naken
På tomten
I tanken
På marken
Som ett tunt lager snö

Men det är det ingen som ser
Mörkret har fallit tungt här
Som is

Istappa inte bort dig nu, lille vän
Det kanske inte finns någon som följer dig hem, sen
När du är naken
Och vaken
När mörkret har fallit

Stig opp
Som en sockertopp
Det har solen gjort
Solen hörde dina böner

Det låg ett tunt lager snö på mina tankar
Nu är jag naken, nästan
Men det var det ingen som förstod
Mer än jag
Och du
Och mörkret
Och några miljarder ljusår till


<3
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar