tisdag 23 mars 2021

Skriv ett påskkort, vetja!

Kanske är det någon som behöver lite uppmuntran där ute, så varför inte skicka denne någon ett påskkort, nu när det gula och glada snart är här? Digitalt eller endast verbalt (via the good old phone) eller via det vi stackars förvirrade gamlingar fortfarande kommer ihåg som Postverket. Skriv en rad och lägg det på lådan. 

Eller så fuskar ni lite och lånar de här två tupparna av mig, det är helt okej. Printa ut eller skicka på internets vågor. Bara att säga till om ni vill ha det i större format eller så. 

Älvdans och stickling. Två av orden jag la i Scrabble i helgen. Två ord att gilla på olika sätt. Sticklingar, för att de är ett smart sätt att dela och föröka med klimattänk i fokus. Älvdans, för att den där dimman som ligger över fälten i gryning och skymning kan vara något av det mest förföriskt vackra och fantasieggande som elementen och naturen skapar. 

Ett sätt att göra det här med ordspel som Alfapet och Scrabble svårare - och roligare? - är ju att spela med ett speciellt tema i tankarna. Att försöka sig på att bara lägga ord med anknytning till påsk, till exempel. Eller att bara lägga olika djur och saker som relaterar till djur. Det finns ju fler sådana ord än man tror, och många är lätta och små och passar när ni spelar med de små. Som lo. Och ål. Och sedan kan man förvandla lo:t till en lom, om man vill. Och mu går också bra att lägga. Och bi och bä och bu. Och gnu. Galt. Palt. As (fast det är väl ändå lite makabert att kalla för djur...). Mus och mås och mes. Och min favorit - säl. Eller kut då, dess barn. 

Spela ordspel med era barn och barnbarn, det är kul och mycket lärorikt. Ja, jag vet att jag tjatat om det många gånger förut, men det motsäger ju inte att det fortfarande är lika sant. Och kul.

:)

/helena

ps Här hittar ni fler av mina bilder på samma tema. Kanske föredrar ni en närbild, eller nåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar