onsdag 16 mars 2022

Nu har jag tagit mig igenom hela prylberget


Prylberget. En mycket informativ serie i sex halvtimmeslånga avsnitt. Nu har jag tagit mig igenom alla. Finns på UR. Utbildningsradion på TV:n, ni vet. 

Binge-tittade mig fram i serien som handlar om oss (människor) och vårt förhållande till våra olika saker och ting. Väckte en hel del tankar, såklart. Även om vi som håller på med det här med hållbarhet som livsstil och ohejdad vana nog känner igen det mesta, åtminstone i grova drag. Men jag tyckte ändå att jag kunde plocka ett par nya russin ur återbrukskakan.

Vi får höra vad så kallat vanligt folk tycker. Vi får kika in oss en familj i varje avsnitt, de får en uppgift som är relaterad till varje huvudfråga som tas upp. Vi får ta del av experternas kunskap. Oraklens gissningar. Och så är det lite kul också - att betrakta en del av våra beteenden i närbild, och i några väl utvalda statistiksiffror.

Hur man än vänder sig har man ju baken bak, det vet vi. Och att det här med miljötänk och prylar kan vara en svår ekvation är inget nytt. (Även om jag personligen tycker det är superlätt att välja återanvändningshjulet som second hand-marknaden innebär när den fungerar som bäst).

Anyway. Är inte redo att analysera något djupare här och nu, mer än ett kort konstaterande angående det så kallade papperslösa samhället, som vi sägs vara på väg mot, i och med digitaliseringen. Emballaget ligger i vägen, bokstavligen. Ju mer vi beställer på nätet, desto mer pappersemballering behövs för paketering och säker frakt. Det är ju bara en av flera svåra nötter att knäcka vad det gäller klimatsmarta sätt att handla. För- och nackdelar med det ena sättet och det andra. Lagom är bäst. Gyllene medelvägar och så vidare. 

Inget djuplodande om de olika programmens innehåll här och nu alltså, ni får titta själva, om ni inte redan gjort det. Prylberget finns på urplay.se, för den som kan ta del där. 

Men. Jag tänkte ändå att jag kunde få bjuda er på ett slags spontant ordmoln. Ett hopkok av ord från serien. Några citat. Några nästan-citat. Några ord bara, huller om buller och osorterat. Vad säger ni om det. Okej? Varsågoda:

Trendängslighet. Köpfri månad. Återbrukskreatör. Klimatpsykolog. Konsumtionspalats. Materialflödesexpert. Mono-material. Högriskprodukter. Kaffesumpsgödsel. Planerat åldrande. Världens trendkänsligaste land. Cirkulära material. Social hållbarhet. Populärhistoriker. Vanor styr våra liv. Cellulosa. Papperskläder. Tyg av apelsinskal och svampar. Återvinn, återvinn, återvinn. Förnuft. Och känsla. Återvinn all plast. Sett ifrån planetens horisont. Bort med svart plast.

Det var det. Några random ord på rad bara.

Sköt om er.

<3

/helena

ps Tänkte bara lämna en liten återanvänd tanke här nere också, med tanke på mina foton som jag valt för att illustrera här. Kan vi inte göra en deal? Angående vårens presenter. Och sommarens. Alla presenter helst. Mycket presenter blir det. Tänker mig att det kommer förekomma en massa uppdämt firande framöver, nu när det varit lite brist på det i några år. Några bröllopsfester har säkert skjutits upp. Några andra fester också. 

Sedan har vi alla kalasen. Och allt det andra. Studenter, dop, konfirmander, förlovningar och en massa år som ska fyllas och hyllas och så där. 

Kan vi inte komma överens om att vi köper presenterna second hand? Tittar runt efter bra begagnade saker. Något antikt föremål kanske slinker ner i vår presentkorg. Visst vore det bra, för miljön också, om vi köpte av de saker som redan finns där ute? De redan använda sakerna slås in i nya paket till nya användare. Till allt ackumulerat firande.

Och hittar vi inget passande på second hand-marknaden, då tycker jag att vi köper något praktiskt ifrån de socialt aktiva organisationernas sajter istället. Unicef till exempel. Något som gör livet lättare för de som lever under svårare förhållanden än vi. Någon som lever i krig. Någon som flyr. Någon som lever i flyktingläger. Någon som inte har vatten eller el eller mat eller medicin. Någon som behöver oss. Någon som borde sova under myggnät. Någon som behöver ett tak, åtminstone ett tillfälligt tälttak.

Själv fick jag ett par gåvobevis som bevis på att det satts in lite pengar i form av värmande filtar och en del annat till någon som verkligen behöver det. Det sitter jag och tittar på. Behöver ju inte skriva ut dem, går ju bra att njuta av mina livsförbättrande födelsedagspresenter så här på den gamla second hand-skärmen bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar