tisdag 1 mars 2022

Solen gav mig vinke(l)n


Ibland är det svårt att veta hur det ska börja. Ofta undrar vi hur saker ska sluta, men ibland är början alltings moder. Början. Starten. Det nymornade. Det uppväckta. Allt det där som vi ofta längtar till, för att vi har så svårt att stanna kvar i mitten. I det som vi poetiskt lagda brukar kalla för mellanrummen. Det som bor mellan rummen, det är vi ofta lite rädda för. Slutet, det oundvikliga, det vågar vi kanske se i vitögat någon gång då och då. Och allt det fräscha, utvilade, nya och obrukade - det dyrkar vi på ett ibland osunt sätt. Men allt det mellan rummen, allt det som är det verkliga livet - det tänker vi inte lika mycket på. Det ägnar vi inte lika mycket av vår dyrbara tid och fåfänga uppmärksamhet.

Det är när solen lägger sig över väggen som jag vet - hur det ska börja. När en av de solgula strålarna väcker huset på väggen till liv - det är då jag vet. Anne Hathaway. Det var hon som bodde där, i huset på vår vägg. Och jag tänker att jag ska skriva något om henne. En dikt, en tanke, ett hej-på-dej! Men det vill sig inte. Och det är redan gjort. Såå gjort. Men jag älskar tanken på att hennes namn kanske uttalades som hate away, på hennes tid, där i det lyriskt besjungna Stratford.

Sedan suckar jag, fast jag inte har någon anledning. Ser mig själv i ögonen, ger mig en skarp blick och tänker om. Vänder blicken mot omvärlden igen och får syn på Nataliia. En av alla småbarnsmammor som flytt kriget. Det klickar till. En idé, som en gammaldags glödlampa i en maläten serietidning uppenbarar den sig - det är henne jag ska skriva om. 

Det är henne allting börjar med. Här och nu. Det här är en del av hennes berättelse i kortform. Skriven med min penna, lagom fabulerad, ur mitt trygga perspektiv. Och du, du, du får läsa, om du vill - och hinner.

Till Nataliia:

Vi hade tur

Vi hade bara med oss små väskor

Trodde vi skulle kunna gå tillbaka 

till våra lägenheter

Men det kunde vi inte

Tunnelbanan, underjorden, ett skyddande urberg mot verklighetens overklighet

Vi hade tur, säger hon som tvingats fly från sitt hem hals över huvud

Vi hade tur

Kiev, hemstad, en gång tryggheten, vi måste lämna dig

Dunkande tanke, dunkande tåg

Bussar, bussar som slussar vidare och vidare

Polen, en frihamn, ett famlande famntag, många handtag - ett helt hav av människor som öppnat sitt land mot grannsämja och förståelse

Från Gdynia till Verkö

Vi har vänner här i Sverige, säger du

Vi hade tur

Nataliia

Det finns en sång i ditt namn

Det bor en rytm i dina ii:n

Det lever något mellan dina stavelser

Små bokstäver

De små

Jag känner mig trygg nu, säger du

Har inga planer för framtiden, urskuldar du

Men du har ju redan räddat världen, viskar jag

Viskar jag högt

De små

De små

Vår framtid vilar

Vår framtid vilar i dina händer, Nataliia

Vår framtid vilar i barnens händer, Nataliia

Vi hade tur, säger jag, som fick hjälpa er att känna trygghet i vår hamn,

Karlskrona är dess namn

Nataliia, om du inte hann se

Om du hade famnen full

Ögonen på annat

Ögonen på

de små

Välkomna

Även om ordet är svårt att säga till någon som lämnat mot sin vilja

Och kommit bort

Välkomna

Vi säger det ändå

För att vi vill att ni ska känna så




<3

/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar